Vocea întregului sector de
upstream din România

2015 - Un an definitoriu pentru sectorul de petrol și gaze

imagineVarinia Radu

În 2015, România se găsește la un punct de cotitură ce va influenţa probabil capacitatea de dezvoltare a sectorului în următorii 10-20 ani, în contextul schimbărilor de paradigmă economică şi geopolitică regionale şi globale. De aceea, contribuţia tuturor factorilor decizionali, a mediului de afaceri, academic, precum şi a experţilor din domeniu este vitală pentru a structura şi a reforma un sistem legislativ stabil şi atractiv pentru promovarea acestui sector strategic.

Analiștii de la JP Morgan Chase&Co se așteaptă ca preţul ţiţeiului să îşi revină în a doua jumătate a acestui an, dar nu la cotele istorice maxime, după ce producţia de petrol excedentară la nivel mondial, pe fondul unui consum de energie redus, a generat cea mai mare scădere a preţului petrolului din ultima decadă. Deja, după ieftiniri puternice, pentru prima dată în acest an, preţul petrolului Brent a depăşit pragul de 60 dolari/baril, ceea ce a condus la o detensionare (relativă) a pieţelor de capital.

În acest regim de volatilitate, România are ca priorităţi creşterea siguranţei energetice şi limitarea dependenţei de resurse energetice de import, respectiv difersificarea surselor de import, a resurselor energetice şi a rutelor de transport a acestora, potrivit Strategiei energetice [SE] pentru perioada 2007-2020, actualizată pentru intervalul 2011-2020. “Reformarea sectorului energetic românesc trebuie să ia în considerare şi estimările privind producţia de energie primară ce nu va creşte în următoarele 2-3 decade.” (S.E.)

Noi resurse de hidrocarburi

Reducerea gradului dependenței de importurile de energie primară va depinde în foarte mare măsură de descoperirea prin explorare a unor noi resurse comerciale care să fie aduse în piață într-un termen apropiat, de eficientizarea exploatărilor resurselor convenţionale și de evaluarea economicităţii unor resurse greu accesibile până în acest moment, fie din cauza localizării geologice sau geografice, fie din lipsa tehnologiei și know-how-ului necesare.

Atragerea și stimularea investițiilor în acest sens se vor cristaliza odată cu lansarea noului pachet fiscal, care va repoziționa România în topurile de specialitate care analizează condițiile comercial-fiscale în industria petrolieră și va genera rezultate concrete cu ocazia următoarei runde de licitație publică pentru drepturi de concesiune petrolieră, anunțată de către Agenția Națională de Resurse Minerale pentru 2015.  Descoperirile din Marea Neagră trebuie să fie însoţite de punerea în aplicare a unor programe care să stimuleze dezvoltarea infrastructurii specifice necesare sectorului offshore. Directiva europeană referitoare la politicile de securitate în offshore va trebui transpusă în legislaţia locală până la mijlocul acestui an. Este important modul în care se vor pune bazele noii entităţi care să gestioneze această activitate specifică, deoarece Marea Neagră are potenţial să atragă investiţii semnificative pe termen lung şi să asigure surse alternative de alimentare cu petrol şi gaze, nu doar pentru România, ci chiar pentru întreaga zonă de sud est a Europei.

Comunicarea cu investitorii

Reformarea sectorului energetic românesc trebuie să analizeze şi să prognozeze evoluţiile sectoarelor interdependente. În acest sens, nu se poate vorbi de dezvoltarea acestei industrii fără atragerea investiţiilor private, fără derularea unor parteneriate public-private eficiente.

Implicarea sectorului privat este un instrument ce poate aduce în România capital, expertiză, tehnologie modernă și modele de bune practici acceptate în plan internaţional. În plus, consultarea mediului de afaceri și a asociaţiilor profesionale aduce în prim plan realitățile din câmpul operațional  și lacunele cadrului de reglementare. Devin vizibile astfel problemele întâlnite de operatori în practică, în activitatea de zi cu zi, în întreaga lor complexitate şi cu consecinţe cuantificabile prin date concrete.

Modificarea regimului fiscal

Un studiu recent publicat arată că în România nivelul cotei medii a redevenţelor şi impozitelor speciale din sectorul hidrocarburilor este de 13,9% , spre deosebire de media la nivel european, plasată în apropiere de 12,2%.

Alături de volatilitatea pieţei petrolului care pune presiune pe bugete de investiții și strategiile de dezvoltare, presiunea exercitată de povara fiscală - impusă în special în zona de Upstream, uneori în favoarea Downstream-ului - trebuie balansată prin politici de stimulare; vorbim de încurajarea explorării “de frontieră” la mari adâncimi, de continuarea reactivării şi recuperării de resurse din câmpurile mature, de recunoașterea riscului comportat de explorarea neconvenţională sau offshore.

Reformarea regimului fiscal trebuie să ia în considere modelul unor jurisdicții cu profil similar al producţiei de hidrocarburi. Astfel, ţări precum Polonia, Grecia sau Croaţia şi-au revizuit recent sistemele legislative aplicabile operaţiunilor petroliere (inclusiv fiscalitatea), pentru a atrage investiţii şi pentru a eficientiza exploatarea de resurse convenţionale şi neconvenţionale.

Informațiile disponibile arată că şi România are în vedere modificarea sistemului redevenţelor în perioada imediat următoare, prin aplicarea diferenţiată a taxelor în funcţie de tipul de resurse (convenţionale vs neconvenţionale) și situarea acestora (offshore versus onshore). Aceste deziderate trebuie însă completate cu măsuri de stimulare investiţională. Or, atractivitatea investiţională prespune un regim legislativ stabil, dar adaptat la modificările pieţelor volatile, care să asigure recuperarea investiţiilor în condiţiile asumării de către participant a unor riscuri operaţionale şi financiare ridicate. Alte jurisdicţii propun taxare diferenţiată în funcţie de productivitatea sondelor, de rata de recuperare a investiţiei, inclusiv prin exceptarea de la plata redevenţelor în cazul sondelor cu productivitate scăzută (de ex. Polonia). Aplicarea unor redevenţe progresive poate reprezenta o stimulare investiţională suplimentară care să conducă la o perioadă mai scurtă parcursă până la începerea producţiei (de ex. Franţa).

Proiectele din acest domeniu se caracterizează printr-o durată de desfășurare îndelungată, unde producţia vine uneori chiar după 10 ani de explorare, interval care în mare parte presupune doar finanţare cu capitaluri substanţiale, fără venituri. Această optică încurajează importul de tehnologie de ultimă generaţie, precum şi folosirea celor mai bune resurse materiale şi umane de pe pieţele de specialitate.

Uniunea Energetică Europeană

Dincolo de chestiunile interne care grevează activitatea de zi cu zi a industriei, România are de analizat principiile propuse de noua strategie privind Uniunea Energetică Europeană (Energy Union Package), publicată în februarie. Deși documentul nu aduce schimbări dramatice în ceea ce priveşte liniile prioritare stabilite anterior, transpare în prim plan ideea de solidaritate, care poate conferi României un rol important în zonă, fiind ţara cu cel mai scăzut grad de dependență de importuri de gaze naturale din Europa de Sud Est.

Un alt principiu central se referă la promovarea cercetării, inovaţiei şi competitivității. Cu o istorie de peste 150 de ani de petrol şi gaze, în care s-a făcut cunoscută atât prin performanţă academică, inovaţie şi cercetare în tehnologie, cât și prin utilaje și echipamente produse local cu succes pe piaţa mondială, România are acum şansa să recupereze decalajul accentuat în perioada comunistă şi să redevină un jucător cu adevărat competitiv.

 

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS