Vocea întregului sector de
upstream din România

Comisia de Industrii de la Camera: Un operator unic pe piata angro de gaze si energie, pe modelul vest-european, creste lichiditatea pietei

Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor a finalizat marti proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei privind modificare Legii gazelor, iar printre prevederi se numara si existenta unui operator unic pe piata angro de gaze naturale si de energie electrica, OPCOM, pe modelul vest-european, pentru a putea creste lichiditatea pietei, se mentioneaza intr-un comunicat remis, miercuri.

“Comisia pentru industrii si servicii a finalizat, in data de 16 mai, raportul privind Legea de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului 64/2016 (emisa de guvernul Ciolos) menita sa modifice si completeze Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012. Printre principalele modificari aduse de Comisia pentru Industrii se numara obligativitatea vanzarii pe platforma de tranzactionare angro a intregii cantitati de gaze naturale produse, importate si exportate, in mod transparent si nediscriminatoriu; pe model vest-european – http://www.efet.org/EnergyMarkets/VTP_assessment, un operator unic pe piata angro de gaze naturale si de energie electrica, OPCOM, pentru a putea astfel creste lichiditatea pietei concurentiale angro prin centralizarea activitatilor de tranzactionare; tranzactionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Reteaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conducta BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piata cu amanuntul fara a limita numarul acestora”, se precizeaza in comunicat.

Potrivit reprezentantilor Comisiei, scopul tuturor modificarilor este de a crea cadrul legislativ pentru tranzactionarea transparenta, nediscriminatorie si in regim concurential a gazelor naturale, scrie agerpres. In privinta subiectului liberalizarii pretului, se spune in comunicat, in forma emisa de Guvernul Ciolos, principala modificare a fost liberalizarea totala a pretului gazelor naturale, cu toate ca Romania negociase un calendar de liberalizare pana in anul 2021.

“Din pacate Guvernul Ciolos nu a avut in vedere ca, inainte de o liberalizare totala a pretului gazelor naturale, sa creeze cadrul de tranzactionare transparenta, nediscriminatorie si in regim concurential si astfel sa fie eliminata posibilitatea ca unii operatori sa creasca pretul artificial si nu in baza cererii si a ofertei”, a declarat Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru industrii si servicii. Liberalizarea pretului gazelor naturale a intrat in vigoare pe data de 1 aprilie 2017 insa Guvernul Ciolos a creat cadrul de sprijinire a consumatorului vulnerabil incepand cu data de 1 aprilie 2018 (prin Legea 196/2016 din 31 octombrie 2016).

Impactul negativ asupra consumatorului final a fost resimtit chiar din 1 aprilie 2017: preturile gazelor naturale ofertate de producatori si traderi au crescut cu aproape 27% , de la 60 lei/MWh la 72-80 lei/MWh si, conform comunicatului, exista riscul ca la inceputul iernii 2017-2018 preturile la gaze naturale sa creasca cu mult peste 80 lei/MWh, afectand grav consumatorii finali inclusiv alimentarea cu apa calda si caldura a populatiei. In expunerea de motive pentru noua forma a OUG 64/2016, se precizeaza si ca ordonanta este promovata pentru a evita incalcarea unor prevederi din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene si a din Directiva 2009/73/CE, care mentioneaza ‘eliminarea restrictiilor privind comertul cu gaze naturale intre statele membre, inclusiv dezvoltarea unor capacitati trans-frontaliere de transport’ si ca ‘sunt interzise restrictiile cantitative la export’. La dezbateri au participat toti factorii interesati, respectiv operatorii economici structuri asociative, autoritati publice cu atributii in domeniu, inclusiv reprezentanti de la Bucuresti si Bruxelles ai DG Energy din cadrul Comisiei Uniunii Europene.

Comunicatul mai mentioneaza ca masurile sunt identice cu cele instituite in Austria, incepand cu ianuarie 2013, cand prin Legea gazelor s-a stabilit crearea unui singur PVT national si administrarea tranzactiilor in PVT prin operatorul unic Central European Gas Hub (CEGH). Situatii identice privind operatorul unic pentru bursa se pot intalni in Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franta, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria etc iar OPCOM dispune deja de o infrastructura dezvoltata la standarde europene si internationale pentru sustinerea tranzactiilor cu gaze naturale si activitatea sa se supune in integralitate reglementarilor emise si aprobate de catre ANRE si documentelor operationale avizate de catre ANRE.

De asemenea, s-au creat conditiile legale pentru tranzactionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, ale caror conditii de vanzare vor fi stabilite de catre vanzator, permitand astfel accesul oricarui cumparator din Romania sau orice alt stat membru al Uniunii Europene, dar si conditiile de acces nediscriminatoriu la Reteaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conducta BRUA, pentru toti operatorii economici din Romania si din orice alt stat membru al Uniunii Europene si au fost stabilite criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piata cu amanuntul fara a limita numarul acestora, criterii care tin, in principal, de transparenta si securitatea informatiilor.

Totodata, se realizeaza transparentizarea pietei, prin obligativitatea ca toate preturile si cantitatile stabilite in urma tranzactiilor efectuate pe toate pietele centralizate de gaze naturale, precum si toate preturile si cantitatile din contractele de pe piata reglementata, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, preturile de transfer si cantitatile aferente sa fie publice, in forme agregate si sa nu afecteze interesele comerciale ale operatorilor.

Modificarile mai vizeaza implementarea sistemului intrare-iesire cu utilizarea punctului virtual de tranzactionare si realizarea echilibrarii pentru fiecare zi gaziera in PVT – in conformitate cu recomandarile UE (Romania este ultima tara din UE care nu a implementat inca acest sistem care aduce transparenta si fluiditate in sistem), corectarea unor erori existente in prezent, precum scoaterea redeventei de concesiune a distributiei din pretul de distributie, aceasta fiind un element competitiv negociat cu autoritatile contractante si nu o taxa deductibila si limitarea costurilor justificate pentru operatorii de transport si distributie, strict legat la activitatea de baza si a profitului care nu poate depasi 10%; simplificarea procedurilor si scurtarea timpului de obtinere a avizelor prin transferarea de la Ministerul Energiei a dreptului de acordare a concesiunilor de distributie si transport la Unitatile Administrativ Teritoriale (UAT).

Pentru racordarea la reteaua de gaze naturale a localitatilor si caselor izolate s-a introdus obligarea concesionarilor de distributie sa extinda retelele conform necesitatilor din planurile de dezvoltare ale UAT-urilor. “Toate aceste masuri propuse de Comisia pentru industrii si servicii pentru modificarea OUG 64/2016 sunt esentiale pentru realizarea, in Romania, a unui hub regional de gaze naturale”, se mai precizeaza in comunicat. Intr-un comunicat de presa, Bursa Romana de Marfuri si-a exprimat “consternarea” in legatura cu decizia Comisiei de Industrii potrivit careia o singura bursa poate avea licenta pentru a intermedia tranzactii in domeniul gazelor naturale, respectiv OPCOM. Reprezentantii BRM afirma ca este vorba despre o nationalizare a serviciilor pe care le ofera. In prezent, se realizeaza tranzactii centralizate cu gaze naturale atat pe OPCOM, cat si pe BRM. OPCOM este filiala a Transelectrica, societate detinuta majoritar de stat, in timp ce BRM este o bursa privata.

Potrivit reprezentantilor BRM, Comisia de industrii si servicii a Camerei Deputatilor, la presiunea presedintelui sau, a adoptat aceasta modificare fara ca subiectul sa se afle pe ordinea de zi a acestei sedinte si impotriva opiniilor negative primite de la Guvern, ANRE, Consiliul Concurentei si institutiile europene. Reprezentantii BRM fac un apel public la presedintele Camerei Deputatilor, Liviu Dragnea, pentru implicarea sa in rezolvarea acestei situatii si “respingerea acestei tentative de nationalizare care arunca Romania in perioada comunista”. “Totodata, BRM informeaza participantii la piata ca va lua toate masurile legale care se impun pentru a-si apara drepturile ce ii revin conform legislatiei nationale si europene in vigoare si va continua sa actioneze pentru realizarea obiectivului tarii noastre de a deveni un hub regional de gaz natural”, se mai precizeaza in comunicatul BRM.

 

Surse: bizenergy.ro, economica.net, capital.ro, agerpres.ro

STIRI INTERNATIONALE

Romania: ADX Energy...

ADX Energy has announced that Reabold Resources and ADX have agreed to a number of funding options for Danube Petroleum in order to provide funding...

Argentina: Echo Energy...

Echo Energy, the Latin American focused upstream oil and gas company, has announced Board changes and provided an update on its planned operational...

Georgia: Block Energy...

Block Energy has signed a service agreement for the provision of an advanced downhole perforation technology in order to re-complete up to eight...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS