Vocea întregului sector de
upstream din România

Companiile de stat dau o mana generoasa de ajutor Lukoil

Dupa ce au acuzat Petrotel Lukoil de pagubirea Romaniei cu aproximativ doua miliarde de euro, institutiile statului dau o mana de ajutor companiei rusesti.

Operatorul national al retelei de transport a titeiului, CONPET, a micsorat tariful platit de catre Petrotel pentru titeiul de import ce este adus la rafinaria Teleajen Ploiesti, iar Oil Terminal, operatorul national prin care Lukoil deruleaza operatiunile de comert exterior cu produse energetice la Marea Neagra, a acordat fara licitatie companiei Petrotel Lukoil aproape jumatate din capacitatea sa de stocare din portul Constanta.

Compania rusa Petrotel Lukoil, detinatoarea rafinariei Teleajen Ploiesti, alimentata cu precadere cu titei de import, va beneficia din acest an de o importanta reducere la tariful titeiului transportat la Ploiesti, in urma unui ordin emis de catre presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale (ANRM). Ieftinirea este suprinzatoare. Spre deosebire de Teleajen Lukoil, rafinaria Brazi, detinuta de OMV Petrom, va achita un tarif de transport mai mare pe tona de titei. Explicatia consta in faptul ca ordinul ANRM a ieftinit transportul titeiului importat, mai ales cand este adus in cantitati mari, insa a scumpit transportul titeiului autohton.

Ordinul 32 al presedintelui ANRM, Gheorghe Dutu, emis la 2 februarie 2016, scade pretul de transport al titeiului de import pentru zona Ploiesti la doar 16 lei la tona, pentru cantitati mai mari de 100.000 de tone. Tariful este mult mai mic decat cele cuprinse in vechiul ordin, respectiv 13 din 2010, al presedintelui ANRM. Acesta impunea un tarif de transport de 23,74 lei la tona in cazul cantitatilor lunare cuprinse intre 100.000 de tone si 150.000 de tone si de 20,91 lei la tona pentru cantitati de peste 150.000 de tone. Ieftinirea este si mai substantiala daca se face comparatia cu tarifele la aceasta categorie practicate anul trecut (cuprinse intre 23,06 lei/tona si 26,18 lei/tona, in functie de cantitate).

In cazul cantitatilor mai mici se poate vorbi intr-adevar de o crestere a tarifului de transport. Astfel, pentru cantitati transportate lunar mai mici de 100.000 de tone tariful creste de la 24,73-25 lei la tona la 38 de lei la tona, insa scumpirea nu afecteaza Petrotel Lukoil. Avand o capacitate mare, respectiv 2,4 milioane tone anual, deci cu o medie lunara de 200.000 de tone de titei, Lukoil Teleajen va beneficia de cele mai avantajoase tarife de transport.

CONPET nu va iesi in pierdere in urma diminuarii tarifelor practicate la transportul in cantitati mari a petrolului de import. Aceasta deoarece a crescut cu 1% tarifele de transport a titeiului de provenienta autohtona, fapt care va afecta in principal procesatorii de titei autohton, in principal OMV-Petrom. „Cresterile ne preocupa. Pentru companiile de exploatare si productie petroliera, astfel de cresteri sunt ingrijoratoare. Cred ca ar trebui sa fim mai atenti la faptul ca avem aceasta scadere a productiei si o crestere a tarifelor (de transport – n.r.).

Orice crestere a costurilor sau fiscalitatii poate afecta un lant economic intreg”, spune Daniel Apostol, secretar general al asociatiei petroliere ROPEPCA a companiile de exploatare si productie petroliera.

El acuza si abordarea discriminatorie a statului in privinta companiilor de exploatare a titeiului autohton si a celor care il importa. Intrebati care sunt motivele pentru care au micsorat tarifele de transport a titeiului importat destinat prelucrarii in zona Ploiesti, oficialii ANRM afirma ca au avut loc doua modificari. Prima dintre acestea se refera la trecerea de la patru la doua transe de cantitati transportate pentru care se stabilesc tarife, ca urmare a cresterii cantitatilor de titei importate. A doua modificare se refera la modificarea tarifului mediu astfel incat „media tarifelor celor doua transe sa indeplineasca conditiile si cerintele din ordinul 53/2010”.

Cat priveste Lukoil, reprezentantii societatii au spus ca prefera sa nu comenteze modificarile. Chestionata asupra cauzelor pentru care a propus ANRM inlocuirea sistemului in patru transe cu unul in doua transe, conducerea CONPET afirma ca in acest an cantitatile de titei importat spre bazinul Ploiesti cresc fata de 2015 cu 18%, fapt pentru care nu mai este justificata folosirea sistemului in patru trepte. Noile tarife iau in calcul acoperirea costurilor lunare de operare fixe si variabile, precum si redeventa aferenta.

Cat priveste tariful mic, mentionat la transa de peste 100.000 de tone, CONPET afirma ca nu acesta conteaza, ci tariful mediu. Daca o cantitate transportata lunar depaseste pragul de 100.000 de tone, tariful mai mic nu se aplica intregii cantitati, ci doar celei prin care este depasit pragul de 100.000 de tone, spune CONPET.

„Pentru susbsistemul de import, prin practicarea tarifarii in trepte rezulta un tarif mediu lunar pe tona transportata. In acest caz, relevant este tariful mediu pe tona transportata si nu tarifele pe transe de cantitati”, afirma reprezentantii companiei. CONPET mai afirma ca majorarea tarifului mediu de transport pe subsistemul import este de 1,47%, comparabila cu cea de pe subsistemul tara, care este 1,41%. Ieftinirea transportului de titei nu este singura facilitate acordata companiei Petrotel Lukoil. Recent, compania de stat Oil Terminal Constanta, operator pe mare specializat in vehicularea titeiului, produselor petroliere si petrochimice destinate importului si exportului, a semnat o intelegere cu Petrotel Lukoil prin care pune la dispozitia rusilor o buna parte din capacitatile sale de stocare pentru acest an.

Capacitatile de stocare acordate companiei Petrotel Lukoil in absenta unei licitatii sunt dorite si de alte companii ce deruleaza operatiuni de export/import cu produse petroliere in portul Constanta. Potrivit unui anunt facut la Bursa de Valori, cele doua companii au incheiat pentru 2016 un contract in valoare de 40 de milioane de lei privind prestare servicii si expeditie pentru import/export titei si produse petroliere. „Nu exista contract de inchiriere efectiva a unei capacitati de depozitare. Oil Terminal are contracte semnate in baza modelului de contract-cadru aprobat in baza Ordinului presedintelui ANRM in care nu sunt specificate tarife de inchiriere rezervoare”, afirma conducerea Oil Terminal.

Mai mult, compania de stat si-a pus la bataie la banci mijloace fixe importante si si-a ipotecat o parte a creantelor pentru a obtine un certificat de antrepozit fiscal care va permite Petrotel Lukoil sa nu plateasca statului accize pe perioada in care produsele sale pietelor externe se afla in depozitele Oil Terminal. Pentru obtinerea certificatului, Oil Terminal a depus la autoritatile fiscale o scrisoare de garantie valorand 5 milioane de euro. Aceasta a fost obtinuta de la bancheri in schimbul unor gajuri puse pe active importante ale societatii, cum ar fi doua rezervoare cu o capacitate totala de 100.000 de metri cubi si terenul de sub acestea. In plus, Oil Terminal a ipotecat si unele creante ale sale. Situatia este insa riscanta. Daca Fiscul va considera ca Lukoil nu si-a platit obligatiile catre stat, va executa scrisoarea de garantie primita de la Oil Terminal.

La randul lor bancherii care au eliberat-o vor executa garantiile primite de la societate, aceasta riscand oprirea activitatii. Potrivit Codului Fiscal, compania de stat putea solicita companiei Petrotel Lukoil sa participe la constituirea garantiei, cu atat mai mult cu cat operatiunile de comert exterior si obligatiile ce decurg de aici sunt ale rusilor. „Antrepozitarul autorizat (Oil Terminal-n.red.), destinatarul inregistrat si expeditorul inregistrat (de la caz la caz acesta putand fi Lukoil – n.red) au obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei garantii (...) garantia poate fi depusa de transportator, de proprietarul produselor accizabile, de destinatar sau, in comun, de doua ori mai multe dintre aceste persoane sau dintre persoanele prevazute la alin. (1)”, spune Codul Fiscal. Oficialii companiei de stat afirma ca „garantia a fost constituita numai de catre Oil Terminal in calitate de antrepozitar, pentru a putea asigura un tratament egal tuturor clientilor sai”.

Ajutorul dat Petrotel Lukoil vine in contextul in care in care intre compania rusa si statul roman are loc o disputa privind operatiunile acesteia din Romania. In toamna lui 2014, Parchetul Curtii de Apel Ploiesti a pus sechestru pe cladirile si terenurile companiei, dar si pe rezervele de petrol din Portul Constanta. Procurorii sustineau ca au descoperit un prejudiciu de peste 230 de milioane de euro din spalare de bani si evaziune in urma relatiilor comerciale cu firme din Republica Moldova.

La 10 luni de la descinderile de la rafinarie, in iulie 2015, procurorii pun sechestru asigurator pe aproape doua miliarde de euro, bani aflati in conturile din strainatate ale gigantului rus. Procurorii sustineau ca Lukoil ar fi scos ilegal din tara profitul si ar fi decapitalizat astfel uzina de prelucrare a titeiului.Ultimul si cel mai de rasunet episod de pana acum din dosarul Lukoil a avut loc la 17 ani de la cumpararea rafinariei de catre investitorii rusi.

In decembrie 2015, la aproape un an si jumatate de la sechestrul impus pe bunurile Petrotel-Lukoil, Tribunalul Prahova a respins rechizitoriul procurorilor prin care dosarul a fost trimis in judecata. Magistratii au aratat ca unele documente au fost dublate sau chiar triplate, dar si ca procurorii nu au indicat activitatea infractionala concreta a inculpatilor. In Romania, Grupul Lukoil are aproape 3.800 de angajati, dintre care trei sferturi la Lukoil Romania, adica in benzinarii. La rafinaria din Ploiesti lucreaza, conform bilantului depus la Ministerul Finantelor, 400 de oameni. Acestora li se adauga aproape 600 de persoane, anagjate in firmele-satelit.

 

Sursa: Digi24.

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS