Vocea întregului sector de
upstream din România

Consumatorul pierde, statul castiga. De ce a fixat ANRM pretul de referinta al gazelor naturale interne la cotatiile din Austria si a exclus bursele romanesti

imagineNoua conducere a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale a stabilit, luna trecuta, ca pret de referinta pentru calculul redeventelor pentru gazele naturale din productia interna, media cotatiilor gazului natural din hubul de la Baumgarten de pe Piata Zilei Urmatoare. Inalta Curte de Casatie si Justitie i-a impus ANRM-ului sa gaseasca o solutie pentru a actualiza pretul de referinta al gazelor la care se calculeaza redeventele percepute de stat.

Autoritatea a avut la indemana patru variante, dar a ales-o pe cea mai paguboasa: conectarea pretului de referinta al gazelor naturale din Romania de cotatiile gazului tranzactionat in hubul din Baumgarten pe piata zilei urmatoare. Marginalizarea burselor autohtone, inca o piedica pentru Romania sa devina un hub regional De ce spun asta?

Pe Bursa Romana de Marfuri s-a tranzactionat, anul trecut, aproape jumatate din productia interna de gaze naturale. Daca privim evolutia pretului, media pretului ponderat, in momentul de fata, pentru anul 2018, este undeva la 75 de lei/Mwh, adica 16,3 euro. In hubul din Baumgarten, pe piata zilei urmatoare (Day Ahead Market), gazul se tranzactioneaza la 19,4 euro, cu varfuri si de 21,2 euro. Rezulta o diferenta de 15-18 lei, aproximativ 20%, una semnificativa fata de bursa romaneasca. In plus, la fixarea pretului din Baumgarten este inclusa si taxa de tranzit a gazelor de pe teritoriul Austriei.

Ramane o enigma de ce statul roman se raporteaza la un pret de referinta care include o taxa aplicabila pe teritoriul altei tari. In timp, pe piata interna, niciun comerciant nu va mai avea interesul sa vanda sub acest pret de referinta. De ce? E ca si cand vinzi o marfa cu 4 lei iar statul ti-ar percepe taxe ca si cand ai fi vandut marfa la 6 lei. Pe de alta parte, interesul statului a fost legitim.

A vrut sa corecteze o mare eroare semnalata intr-un raport al Curtii de Conturi, pentru ca pretul de referinta nu a mai fost actualizat din 2008 si, in acelasi timp, a speculat momentul ca sa colecteze mai multi bani la bugetul de stat fara sa se mai oboseasca sa conceapa o noua lege a redeventelor.

Dar, daca tot a vrut sa corecteze o greseala, statul putea sa-si asume raspunderea si sa promoveze si bursele romanesti, BRM si OPCOM, in compunerea pretului, iar referinta sa fie stabilita conform realitatilor de pe piata romaneasca. Era un pas logic pe care un stat responsabil trebuia sa-l faca in perspectiva exploatarii resurselor de gaze naturale din Marea Neagra.

Doar ca, anul trecut, marea preocupare a unor membri PSD din Comisia de Industrii a fost sa acorde un monopol de piata operatorului bursier al statului, care nu a tranzactionat nicio molecula de gaze naturale in 2017, fapt ce a atras un avertisment de posibil infringement din partea Comisiei Europene! Asa ca ANRM s-a spalat pe maini alegand cotatiile din hubul de la Baumgarten.

Scenariu: o parte din redeventa va fi platita din buzunarele consumatorilor, cantitatea de gaze din import ar putea sa creasca

Pe langa faptul ca pretul de achizitie al gazului din productia interna poate sa cunoasca o tendinta crescatoare in viitor, exista posibilitatea sa asistam si la o usoara crestere a importurilor de gaze rusesti. Gazele din import (unica sursa este Rusia) au deja atuul ca sunt exceptate de la prevederile OUG 7/2013, adica de la suprataxarea cu 60% a veniturilor suplimentare.

Apoi, gazele din import nu trebuie sa se alinieze pretului din Baumgarten ca sa ajunga pe piata romaneasca. Daca gazele rusesti vor fi mai ieftine decat cele romanesti, furnizorii nu vor avea de ales decat sa incheie contracte cu sursa din import. Un alt efect al acestei masuri luata de ANRM va fi suportat si de consumatorii casnici, odata ce vechile contracte pe termen lung vor expira si se vor intocmi altele noi care se vor alinia cat mai mult acestui pret de referinta. Pentru consumatorul casnic, pana in 2022, pretul final la factura la gaze va fi setat de ANRE.

El are urmatoarele componente: costul de achizitie pentru gazul din productia interna, costul de extractie din depozite (daca e cazul), componentele de rezervare de capacitate, transport, distributie si marja de profit a furnizorilor. Odata ce pretul de achizitie al productiei interne de gaze a fost conectat la cotatiile din Baumgarten, orice crestere a lui va afecta marja de profit a furnizorilor. Iar daca ANRE va decide sa-i protejeze, modificand pretul reglementat, adica cel pe care il achitam noi, la finalul lunii, asta inseamna o noua crestere de pret. Si inseamna ca statul nu de la producatori a luat bani majorand redeventele, ci va lua indirect din buzunarele noastre.

Piata libera a gazelor, spaima politicienilor din Comisia de Industrii si Servicii. De ce?

Eliminarea pretului fix de achizitie la gazele naturale din productia interna i-a speriat teribil pe politicienii care se credeau niste mici Dumnezei si controlau in pixul lor pretul atunci cand era reglementat de stat. I-a speriat pentru ca ei nu cred in piata libera, in principii concurentiale si in legile putine si clare. Au fost scoliti in dogma statului interventionist care, centralizand puterea, uneori este indreptatit sa comita si abuzuri daca argumentul sau este ca ii face un bine societatii.

Evident, acesti politicieni au inceput sa trambiteze ca pretul gazului natural pentru consumatorul casnic a crescut cu 40% in 2017 dupa intrarea in vigoare a OUG 64, desi trei institutii, DG Energy, Eurostat si INS au confirmat ca, anul trecut, cresterea de pret a fost marginala, de 1%, adica mai lenta decat rata inflatiei, care la finele anului trecut era la aproape 4%.

Campionul absolut al procentelor este Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii si Servicii de la Camera Deputatilor. Acum, ca tot statul a decis sa impinga pretul de productie in stransa corelare cu o piata volatila, cea a pietei zilei urmatoare de pe Baumgarten, acesti politicieni vor avea destula munitie sa trambiteze ca strainii ne vor raul si ca nu se mai poate asa, desi statul roman isi vede implinit obiectivul: va incasa mai multi bani din redevente, ceea ce este foarte bine.

Problema este ca alesii tarii nu vor sa accepte ca, intr-o economie de piata normala, preturile oscileaza. Bine, in cazul de fata, vorbim despre o decizie pur administrativa in goana de a mai stoarce niste bani la bugetul de stat. Dar asta nu inseamna ca politicienii care fac legi sa ne fie noua mai bine nu au la indemana instrumente pentru a combate cresterea preturilor. Si nu interventionismul este solutia. Unul dintre instrumente este protejarea consumatorului vulnerabil, proiect legislativ amanat la nesfarsit de actuala guvernare PSD-ALDE.

Adica, astazi, in legislatia romaneasca, nu s-a reusit decat a defini ce este un consumator vulnerabil, nu sa-l si identificam corect cu ajutoarele de incalzire. Pentru acest lucru este nevoie ca guvernul PSD-ALDE sa adopte Legea privind venitul minim de incluziune, dar care a fost de doua ori amanata, ultima promisiune fiind ca va intra in vigoare abia la 1 aprilie 2019. Dar, ma rog, cei saraci se pot incalzi cu promisiunile si desenele facute de guvernanti la televizor. Ar fi bine daca s-ar rezolva aceasta anomalie, mai ales daca se doreste conectarea cat mai multor locuinte la reteaua de gaze naturale odata cu exploatarea gazelor din Marea Neagra.

Un alt instrument este cresterea gradului de eficienta energetica. O casa izolata nu pierde caldura, asa ca va consuma mai putin gaz pentru incalzire. Deci, costurile vor scadea. In loc sa semene o stare de panica in randul populatiei ca o piata libera la gaze ii va falimenta pe romani, acesti politicieni ar trebui sa faca ce nu le sta in fire: sa munceasca. Iar la Comisia de Industrii si Servicii poate ca, printre atatea proiecte de modificare a legislatiei rutiere puse pe ordinea de zi de la inceputul anului o sa-si gaseasca loc si initiative legate de consumatorul vulnerabil si de cresterea eficientei energetice. Asta daca cineva nu considera ca aceasta comisie este feuda lui.

 

Sursa: adevarul.ro

STIRI INTERNATIONALE

Brazil: Petrobras...

Petrobras has announced the beginning of the non-binding phase related to the sale of its entire equity share in three onshore production fields -...

US: TomCo Energy...

Tomco Energy has announce a placing to raise GBP 550,000 and the acquisition of additional oil shale leases, located within the Uintah Basin, in...

Thailand: Tap and...

JV partner Tap Oil has announced that a new offtake agreement has been signed in relation to the marketing of crude from the Mubadala-operated...
STIRI LOCALE

Valentin Radu, noul...

Fostul CEO al Ţiriac Holdings, Valentin Radu, a fost ales în funcţia de preşedinte al...

ArcelorMittal Galaţi...

Combinatul Siderurgic de la Galaţi va produce tabla ce va fi utilizată pentru construcţia...

AFM a avizat noi...

Alte 260 de dosare pentru 475 de autovehicule au fost aprobate, joi, în cadrul Programului...
COTATII OIL & GAS