Vocea întregului sector de
upstream din România

De ce nu trebuie amanata liberalizarea pietei de gaze?

de Otilia Nutu

Se discuta zilele acestea amanarea liberalizarii pietei de gaze pentru consumatorii casnici. Cu 3 sau 6 luni, ceva care sa amane un pic ca sa fie fericiti si furnizorii reglementati care isi pierd monopolul; dar in acelasi timp sa nu supere nici Comisia Europeana, care ne da bani pentru intarirea retelei de gaze daca macar respectam legea europeana. Cum nu se poate face altfel, evident, discutam despre o ordonanta de urgenta care sa se dea saptamana asta, ca liberalizarea ar trebui sa se intample de la 1 aprilie.

De ce nu trebuie amanata liberalizarea?
- pentru ca o amanare cu 3 sau 6 luni nu rezolva nimic. Motivul (piata nu e pregatita, nu avem reglementarile care trebuie etc) e cu desavarsire ilegitim. Ca sa ne aducem aminte, liberalizarea pietei de gaze pentru consumatorii casnici ar fi trebuit facuta, initial, dupa directivele din Pachetul Doi, la 1 iulie 2007. Apoi in 2012. Apoi la sfarsit de 2017. Apoi am facut noi o nefacuta care a enervat Comisia Europeana si am strecurat pe sest in lege un 2021, la o adica. In mai bine de 10 ani de cand ar fi trebui s-o facem, aveam tot timpul din lume sa facem ce reglementari vrem, sa ne gandim si sa ne razgandim, sa testam modele de piata, sa discutam cu toata lumea, sa gasim forma ideala de protectie a consumatorilor saraci. Asta fiind situatia, cel mai probabil relatia cauzala e invers: DIN CAUZA CA piata nu se liberalizeaza odata ne tot gandim ca avem timp suficient sa construim cadrul de reglementari si instrumentele de piata mai incolo. Exact asa facem si cu exportul: nu putem exporta fizic, dar nu facem nici legislatia ca sa putem exporta cand se va putea fizic; UE ne da bani ca sa facem investitii sa putem exporta fizic, da numai daca facem intai legislatia; din acest motiv am pierdut deja o data bani de la UE pentru fluxul invers (adica pe directia de export) pe Arad-Szeged, care ar fi trebuit sa fie gata in 2010.

- pentru ca e la mintea cocosului sa faci liberalizarea primavara sau vara. Consumul e mic, impactul imediat pe preturi e neglijabil, ai timp sa construiesti piata si sa vezi din timp cam la ce preturi incep sa se faca de pe acum contracte pentru la iarna.

- pentru ca argumentele EON si Engie ca preturile s-ar duce in sus nu sunt legitime, cum am explicat si aici. Pretul ar creste cu 5-6% din liberalizare, cu 40% numai daca s-ar aproba cresterile de tarife de retea pe care aceiasi EON si Engie le cer, dar nu e musai ca ANRE sa le si aprobe; daca se aproba acele cresteri, preturile ar creste cu vreo 30-35% si daca nu se liberalizeaza piata. Pe de alta parte, argumentele celor doi cum ca nu stiu cum sa-si construiasca acum ”cosul” (amestec reglementat de gaze de import si productie interna) nu tin nici ele. Daca asta era problema, si nu pierderea unei piete garantate in care ar intra acum si alti concurenti, EON si Engie ar fi trebuit sa ceara abolirea ”cosului” si piata libera cu adevarat, o solutie pe care
chiar as sustine-o.

- pentru ca pana acum nicio liberalizare n-a dus la vreo catastrofa. Intr-o luna dupa liberalizarea pietei de gaze pentru IMM-uri la inceputul lui 2014, 12% si-au schimbat furnizorul, 30% si-au renegociat mai avantajos contractele cu actualii furnizori.

- pentru ca, daca vrem protectia consumatorului, acest lucru nu inseamna preturi reglementate, ci alternative si protectie reala in cazul abuzului din partea unui furnizor. Reglementarea de pret inseamna ca cei mai ajutati nu sunt cei saraci, ci tocmai cei care consuma mai mult: o analiza a Bancii Mondiale arata ca in 2013 cei mai bogati 20% din populatie castigau 38% din subventie, iar cei mai saraci 20% doar 6%. Avem nevoie de o lege care sa ajute cu sprijin de venit pe cei mai saraci. In realitate, avem deja legea: se cheama 196/2016, singura problema e ca intra in vigoare la 1 aprilie 2018. Poate aici ar trebui sa modificam.

- nu in ultimul rand, daca pe guvernanti ii mananca degetele musai sa dea o ordonanta de urgenta, poate ar fi bine sa se uite la regenerabile, unde problema e mare tot de la 1 aprilie. Ca idee, daca va aduceti aminte, acum vreo doi ani s-a carpit legea si s-au amanat niste certificate pentru eoliene si fotovoltaice pana in 2017. Ei, acum ar intra in piata incepand cu 1 aprilie in transe acele certificate verzi amanate atunci, ceea ce ar duce la un excedent masiv de oferta intr-o piata si asa dezechilibrata si cea mai mare parte a acestor certificate, in baza carora s-au facut investitii pe credit, ar fi pierdute.

Sursa: Contributors.ro

STIRI INTERNATIONALE

Brazil: Petrobras...

Petrobras has announced the beginning of the non-binding phase related to the sale of its entire equity share in three onshore production fields -...

US: TomCo Energy...

Tomco Energy has announce a placing to raise GBP 550,000 and the acquisition of additional oil shale leases, located within the Uintah Basin, in...

Thailand: Tap and...

JV partner Tap Oil has announced that a new offtake agreement has been signed in relation to the marketing of crude from the Mubadala-operated...
STIRI LOCALE

Valentin Radu, noul...

Fostul CEO al Ţiriac Holdings, Valentin Radu, a fost ales în funcţia de preşedinte al...

ArcelorMittal Galaţi...

Combinatul Siderurgic de la Galaţi va produce tabla ce va fi utilizată pentru construcţia...

AFM a avizat noi...

Alte 260 de dosare pentru 475 de autovehicule au fost aprobate, joi, în cadrul Programului...
COTATII OIL & GAS