Vocea întregului sector de
upstream din România

Deloitte: Obligatia de a tranzactiona 30% din gaze pe bursa este suficienta pentru dezvoltarea pietei din Romania

imagineObligatia de a tranzactiona gaze pe pietele centralizate sau prin alte forme de licitatii deschise reprezinta o exceptie mai mult decat o regula generala in Europa, iar cota stabilita pentru Romania, de 30%, este suficienta pentru a impulsiona piata de gaze naturale, reiese dintr-o analiza realizata de compania de consultanta Deloitte, referitoare la obligatiile de tranzactionare centralizata a gazelor in Europa.

'In Europa, existenta obligatiilor de tranzactionare a gazelor naturale pe piete centralizate sau alte forme de licitatii deschise reprezinta o exceptie mai mult decat o regula generala. Exista in prezent trei tari cu obligatii de tranzactionare: Romania, Grecia si Polonia', spune raportul. In Grecia si Polonia obligatiile sunt implementate cu scopul de a proteja piata impotriva unei pozitii dominante a principalului importator, intrucat aceste tari au un grad ridicat de dependenta de importuri.

In Romania, obligatia a fost introdusa pentru a ajuta la dezvoltarea pietei. 'Analiza a fost realizata pe baza datelor existente la nivelul tarilor europene. Cota stabilita la momentul actual pentru producatorii din Romania (de 30%) este suficienta pentru a impulsiona piata gazelor naturale. Pe viitor, aceasta cota poate fi modificata sau eliminata, in functie de evolutia si dezvoltarea pietei', a declarat Razvan Nicolescu, lider al Industriei de Energie si Resurse, Deloitte Romania, citat in comunicatul companiei.

Istoric, in Europa obligatiile de tranzactionare a gazelor naturale pe piete centralizate sau alte forme de licitatii deschise au fost introduse temporar, in cazuri concrete din anumite tari europene, in principal cu scopul de a evita crearea unor pozitii de monopol a anumitor companii. S-a dorit astfel evitarea unei pozitii dominante ca urmare a unor fuziuni sau proceduri antitrust, in cazuri precum Franta, Germania, Austria, sau cresterea gradului de deschidere a pietei angro catre competitie, in state precum Regatul Unit, Spania, Italia.

Astfel, de-a lungul timpului, obligatiile de tranzactionare a gazelor naturale pe piete centralizate sau alte forme de licitatii deschise au fost implementate avand ca scop cantitati reduse raportate la consumul national (aproximativ 3-10%) si au fost implementate pe o perioada limitata de timp (aproximativ 4-6 ani), fiind impulsionate in special de demararea procedurilor de fuziuni si achizitii ale principalilor actori ai pietei, cu scopul evitarii crearii pozitiilor de monopol. In momentul actual exista trei state cu astfel de obligatii: Romania, cu o cota de vanzare pentru producatori de 30%, Polonia unde 55% din cantitatea de gaze naturale trebuie sa fie tranzactionata pe o piata centralizata, si Grecia, unde 17% din cantitatile importate de catre principalul operator trebuie sa fie vandut printr-un sistem electronic de licitatii.

In Polonia si Grecia exista obligatii de tranzactionare a gazelor naturale pe piete centralizate sau alte forme de licitatii deschise in contextul in care aceste state au un grad ridicat de dependenta de importuri, astfel incat obligatiile curente au fost introduse cu scopul de protectie impotriva unei pozitii dominante a principalului importator (PGNiG in Polonia, respectiv DEPA in Grecia). Obligatia curenta a Romaniei ca 30% din vanzarile producatorilor sa fie efectuate in cadrul unei piete centralizate este un caz atipic intre producatorii de gaze naturale din Europa, menita a impulsiona dinamica pietei en-gros, mai precizeaza studiul Deloitte.

In Romania, Ministerul Energiei a stabilit ca 30% din gazele produse autohton sa fie vandute pe piata centralizata, iar 70% sa fie tranzactionate liber. In octombrie 2017, Comisia de industrii din Camera Deputatilor a aprobat un amendament care inverseaza procentele: 70% din gaze sa fie vandute pe bursa si 30% prin contracte directe, amendament care nu a fost inca aprobat de Parlament.

Comisia Europeana a anuntat insa ca nu este de acord cu aceasta modificare, in conditiile in care Romania este deja in proces de infringement privind blocarea exporturilor de gaze. In urma cu o luna, comisarul european pentru Energie, Miguel Canete, a declarat ca Romania va fi adusa in fata Curtii Europene de Justitie, daca Parlamentul nu renunta la aceste amendamente.

In luna octombrie, Iulian Iancu, presedintele Comisiei de industrii, a declarat ca, daca gazele produse in Romania vor fi exportate, in loc sa fie vandute pe bursa din Romania, va fi lovita securitatea nationala a tarii, iar consumatorul roman va fi discriminat, in timp ce Romania va fi apoi nevoita sa importe mai mult gaz de la Gazprom.

 

Puteti decarca studiul in format pdf aici.

 

Surse: economica.net, investenergy.ro, zf.ro

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS