Vocea întregului sector de
upstream din România

Din ciclul: de nepatruns sunt caile autoritatilor! Azi, cazul gazelor naturale

Autoritatile „reusesc”, prin decizii „aiuritoare”, sa aduca paguba si in bugetele companiilor, si in bugetele statului! Pare ca nimeni nu vede mai departe „de lungul nasului”!

Dupa sectorul petrolier, astazi vom prezenta cazul gazelor naturale si cum autoritatile reusesc sa-si dea cu stangu-n dreptu’!

Cert este ca, daca la mijlocul acestui an au refuzat liberalizarea pretului la gaze, de la 1 aprilie 2017 piata gazelor naturale este complet liberalizata, inclusiv pentru populatie! In aceste conditii, statul ar trebui sa renunte la suprataxa pe gazele din productia interna. Dar, ordonanta care reglementeaza taxarea suplimentara e „bine merci” in vigoare si nu pare ca cineva ar avea vreo intentie sa o modifice!

Inca din anul 2013, guvernantii au introdus un impozit suplimentar pe productia de gaze. Prin OG 7/2013 si OUG 13/2014 a fost aplicat impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a adoptarii calendarului de liberalizare a preturilor la gaze. Astfel, producatorii interni platesc statului, conform unei formule de calcul, 60% din diferenta de pret al gazelor ce se utiliza in anul 2012 (45,71 lei/MWh) si „pretul mediu ponderat al gazelor naturale din productia interna corespunzatoare cantitatilor comercializate pe piata concurentiala pentru consumatorii noncasnici, nu mai mic de 72 lei/MWh”.

Ceea ce inseamna ca, indiferent cu ce pret ar vrea sa vanda producatorii interni, suprataxa o platesc luand in calcul doar nivelul de 72 lei/MWh. Practic, producatorii interni sunt obligati sa vanda la un pret de minim 72 lei/MWh. Altminteri, daca ar vinde sub 72 lei/MWh, tot autoritatile pot considera ca s-au adus pagube companiilor!

Potrivit actorilor din piata, consumul intern de gaze s-a redus in primul semestru al anului cu 8% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Situatia este si mai dramatica trimestru la trimestru: fata de T2/2015, cererea nationala de gaze a scazut, in T2/2016, cu aproape 16%! In aceste conditii producatorii interni ar putea sa acopere “cu brio” consumul intern. Si, totusi, n-o fac!

De mentionat, productia interna de gaze a Romaniei este de circa 36 milioane metri cubi pe zi. Anul trecut, consumul intern a fost de aproximativ 11 miliarde mc de gaze, dar in conditiile in care, pana la mijlocul anului, au mai functionat combinatele din Grupul Interagro. Din februarie anul acesta, companiile ce detineau combinatele au intrat in insolventa. Ceea ce inseamna ca, in 2016, consumul intern de gaze va fi si mai mic decat anul trecut, dupa ce, in anii dinaintea crizei, cererea interna ajungea la aproximativ 17 miliarde mc. Ce-or face producatorii interni cu gazele extrase, nici ei nu stiu!

Discriminare de la stat

Ca si cum lipsa cererii interne si imposibilitatea tehnica de a exporta nu ar fi de ajuns, producatorii interni de gaze se confrunta cu o noua problema: atitudinea discriminatorie a statului! Motivul: statul taxeaza producatorii interni, dar lasa „liber” pretul gazelor importate.

Astfel, gazele din productia interna sunt mai scumpe decat cele rusesti (singurul adevarat exportator de gaze in Romania este concernul Gazprom). Iar gazele din productia interna sunt mai scumpe nu pentru ca aici costurile ar fi extrem de mari fata de cele ale Gazprom. Pur si simplu pretul acestora inglobeaza taxe pe care importatorii nu le platesc: taxa pe stalp si suprataxa la gaze! Discriminarea pe care statul o face intre producatorii interni de gaze si importatori se vede si in statistici: importul de gaze naturale in primele 8 luni ale anului s-a majorat cu 472%, conform datelor Institutului National de Statistica (INS).

Mai mult, potrivit unui document privind structura amestecului de gaze, publicat pe site-ul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), Romania va importa gaze in proportie de 30% din consumul total la nivel national in luna noiembrie! Astfel, din cererea totala de gaze, estimata la 13,728 milioane de MWh in noiembrie, importurile curente vor insemna 4,198 milioane de MWh, adica 30,5%. Importurile de gaze nu au mai avut ponderi de 30% din anul 2008!

Dar, in acel an, pretul gazelor de import era mai mult decat dublu fata de cel al gazelor de productie interna. Acum, scaderea cotatiilor petroliere a dus la ieftinirea masiva a gazelor pe plan international, mai putin in Romania! Reamintim, cand, la sfarsitul anului trecut, s-a hotarat prelungirea aplicarii supraimpozitului la gaze, Executivul estima venituri de 872,93 milioane lei din aceasta taxa aplicata producatoriilor interni, in scadere usoara, cu sub 1%, fata de executia preliminata pe 2015 (881,04 milioane lei). Evident, guvernantii nu vor sa renunte la acesti bani!

Problema este ca pretul gazelor de import fiind mai mic decat al celui din productia interna, statul va ajunge sa incaseze 60% din aproape nimic! Pentru ca producatorii interni vor ajunge sa fie scosi de pe piata de importurile mai ieftine, in conditiile in care capacitatea maxima de import este de circa 39 milioane mc de gaze pe zi, mai mare decat capacitatea interna de productie, de aproximativ 36 milioane mc pe zi.

Probleme pentru securitatea energetica

Obiectivele strategice fundamentale ale noii Strategii Energetice a Romaniei sunt clare: securitate energetica, competitivitate a pietelor de energie si sustenabilitate ecologica. Astfel, primul obiectiv il reprezinta securitatea energetica! Cum va fi indeplinita aceasta tinta, cel putin in domeniul gazelor naturale, numai autoritatile stiu!

De exemplu, Romania detine, in ceea ce priveste petrolul, 13.000 de sonde active, cu mult peste Marea Britanie, care are 2.300 de sonde, Danemarca – 1.500, Italia – 900 sau Norvegia – 400. Cu toate acestea, productia pe sonda in tara noastra este cea mai mica dintre aceste tari, fiind de 21 barili pe zi, fata de 2.350 barili pe zi in Norvegia, 964 in Danemarca, 363 in Marea Britanie si 271 in Italia. Sunt sonde in Romania care produc si mai putin de atat! De altfel, numai in ultimii 2 ani, OMV Petrom a renuntat la 600 de sonde, cu tot cu personalul aferent. Motivul: pretul de vanzare a scazut, in conditiile in care taxele au crescut, ceea ce a facut ca aceste sonde sa devina nerentabile.

Acelasi lucru se intampla si in domeniul gazelor naturale, in conditiile in care prima sonda a inceput sa produca inca din anul 1909. Ca si in cazul petrolului, important este fie sa ai suficienta productie interna, astfel incat sa satisfaci cererea interna, fie sa ai asigurate surse diversificate de import. In prezent, Romania are o singura sursa de import: rusii de la Gazprom. Si asta in conditiile in care Gazprom a ajuns cel mai important instrument de propaganda al “tarului Putin”. Imensul concern de gaze, construit cu migala de fostul “patron”, Viktor Cernomardin (fost ministru al Gazelor in vremea
URSS-ului, fost prim-ministru al Rusiei pana in 1998, dar, mai ales, fondator si presedinte al Gazprom), a fost “acaparat”, bucatica cu bucatica, de actualul “patron”, Vladimir Putin. Iar acum il foloseste nu numai pentru propaganda interna, ci si ca sa arate lumii intregi ca Rusia nu poate fi ignorata. Ba, dimpotriva. Europa importa acum circa 30% din necesarul de gaze. In 2025 se preconizeaza ca aproximativ 75% din necesar va fi importat. Iar cel mai mare furnizor de gaze al tarilor comunitare este, in prezent, Federatia Rusa, prin gigantul Gazprom. Si, ca sa arate ca nu poate fi neglijata (si, poate, cu nostalgia puternicului imperiu tarist, dar si a fostei URSS, a doua putere militara a lumii), Rusia isi arata, din cand in cand, coltii. Care, acum, sunt mai ale din gaze.

De cativa ani, cu mici exceptii, “intamplator”, fix in cele mai friguroase zile ale anului, la inceput de ianuarie, din varii motive, rusii “inchid robinetul cu gaze” catre Europa. Iar europenii “dardaie de frig” in case. Si atunci se vad obligati “sa-i bage in seama” pe rusi. Si, uneori, chiar sa le faca pe plac. Astfel, gazul a devenit, in mana Kremlinului, o arma mai puternica decat kalasnikovul! Si, evident, Kremlinul nu va renunta la ea! Astfel, orice “umbra” de atac la adresa gazului rusesc este resimtita ca un atac la adresa Rusiei. Iar Romania are, in prezent, aceasta singura alternativa de import! Ce s-ar intampla in conditiile in care, din cauza taxelor, gazele din productia interna devin mult mai scumpe decat cele rusesti, de import, netaxate, producatorii autohtoni trec la inchiderea sondelor (si, odata inchise, nu mai pot fi redeschise!), iar rusii ajung un cvasi-monopol pe piata romaneasca?! Cam cum „ar juca” Moscova in aceasta situatie?! Cum se poate asigura siguranta in aprovizionare, daca pe rusi „ii apuca” „sa inchida robinetul” cu gaze?! Si ce s-ar intampla cu securitatea energetica a tarii?! Dar cu siguranta nationala?! Asa se intampla cand autoritatile nu vad mai departe de „lungul nasului”! Pun taxe pentru a creste veniturile la buget, dar care, in final, pot periclita chiar siguranta nationala!

Liberalizare completa, fara prioritate pentru populatie

Bruxellesul a obligat, practic, Bucurestiul sa modifice Legea 123/2012, pentru a putea accesa fondurile europene in vederea construirii conductei de gaze BRUA (Bulgaria – Romania – Ungaria – Austria). Interconectorul, important pentru Europa pentru ca va reduce dependenta fata de gazele rusesti, in contextul materializarii unor noi proiecte ce vizeaza diversificarea rutelor de transport gaze naturale din Regiunea Marii Caspice inspre Europa Centrala, precum si a unor noi surse de gaze naturale in perimetrele off-shore din Marea Neagra, va avea o lungime totala de aproximativ 550 km pe teritoriul Romaniei. Valoarea estimata se ridica la 560 milioane euro, din care Comisia Europeana contribuie cu 179 de milioane de euro.

Pentru aceasta suma, Bruxellesul a cerut autoritatilor de la Bucuresti sa modifice Legea 123/2012, cel putin in ceea ce priveste prioritizarea furnizarii de gaze naturale. Astfel, legea prevedea, initial, ca una dintre obligatiile producatorilor interni este „sa puna cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie, necesare acoperirii consumului pe piata reglementata, in conformitate cu reglementarile ANRE privind respectarea graficului de liberalizare a preturilor si de asigurare a gazelor naturale pentru clientii captivi, furnizorii avand obligatia respectarii destinatiei acestor cantitati de gaze naturale; restul productiei proprii, mai putin cantitatea de gaze naturale aferenta consumului tehnologic definit la art. 100 pct. 35, va fi pus la dispozitia pietei concurentiale”. Prin modificarile aduse prin OUG 64/2016, producatorii sunt obligati ca „pana la data de 31 martie 2017, sa puna cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie, necesare acoperirii consumului clientilor casnici, inclusiv cantitatile destinate producatorilor de energie termica, numai pentru cantitatile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termica in centralele de cogenerare si in centralele termice destinate consumului populatiei, in conformitate cu reglementarile ANRE si cu respectarea graficului de liberalizare a preturilor si de asigurare a gazelor naturale pentru acestia; furnizorii si clientii noncasnici care beneficiaza de aceste cantitati au obligatia respectarii destinatiei acestor cantitati de gaze naturale; restul productiei proprii realizate de producatori, mai putin cantitatea de gaze naturale aferenta consumului tehnologic definit la art. 100 pct. 35, va fi pus la dispozitia pietei concurentiale”.

Astfel, un lucru este clar: incepand cu luna aprilie 2017, pretul gazelor din productia interna se liberalizeaza complet, iar populatia nu mai are prioritate. Conform Legii 123/2012 a energiei electrice si gazelor naturale, „pretul de achizitie a gazelor din productia interna pentru piata reglementata se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului de resort si se actualizeaza de ANRE si ANRM, in concordanta cu prevederile Calendarului de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali”.

Printre modificarile la lege introduse prin OUG 64/2016, intrata in vigoare acum doua saptamani, art. 181, alineatul (5) arata, acum, ca „pana la data de 31 martie 2017, pretul de achizitie a gazelor naturale din productia interna pentru clientii casnici si pentru producatorii de energie termica, numai pentru cantitatile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termica in centralele de cogenerare si in centralele termice destinate consumului populatiei, se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului de resort”.

Altminteri spus, Guvernul va stabili pretul gazelor pentru populatie pana la sfarsitul lunii martie 2017. Dupa aceasta data, pretul va evolua liber si pentru consumatorii casnici! Din acel moment ar trebui sa se renunte si la suprataxa de 60% aplicata odata cu introducerea calendarului de liberalizare, tocmai pentru ca dispare acest calendar! Sau, cel putin, asa ar trebui sa se intample! Dar, avand in vedere cat de „intortocheate si de nepatruns sunt caile autoritatilor”, am putea asista la prelungirea suprataxarii, chiar daca dispare calendarul de liberalizare! Si asta pentru ca, desi se liberalizeaza pretul gazelor, statul nu vrea sa renunte la sutele de milioane de lei din taxarea supimentara. Fara sa analizeze ca, daca va continua in acelasi mod, va ajunge „sa scoata de pe piata” producatorii interni, in favoarea importurilor de la Gazprom. Si va ajunge sa incaseze 60% din nimic!

 

Sursa: Focus-energetic.ro

STIRI INTERNATIONALE

Romania: ADX Energy...

ADX Energy has announced that Reabold Resources and ADX have agreed to a number of funding options for Danube Petroleum in order to provide funding...

Argentina: Echo Energy...

Echo Energy, the Latin American focused upstream oil and gas company, has announced Board changes and provided an update on its planned operational...

Georgia: Block Energy...

Block Energy has signed a service agreement for the provision of an advanced downhole perforation technology in order to re-complete up to eight...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS