Vocea întregului sector de
upstream din România

DIN NEACTUALIZAREA PRETULUI DE REFERINTA LA GAZELE NATURALE - Statul a pierdut 7 miliarde de lei, dar nu se gasesc vinovatii

imagine• Dorinel Ursarescu, ANRM: "Bursa de gaze din Romania - complet imatura"

• Alexandru Maximescu, OMV Petrom: "Credem ca este corect ca, in continuare, producatorii sa plateasca redeventa la pretul realizat si incasat de catre acestia"

• Gabriela Calburean, Romgaz: "Sustinem raportarea pretului de referinta la pretul de vanzare al producatorului"

• Harald Kraft, ROPEPCA: "O abordare corecta ar fi plata redeventelor la pretul de piata realizat de producator in Romania, nu din afara"

Statul roman a pierdut, in ultimii zece ani, 7 miliarde de lei din neactualizarea pretului de referinta la gazele naturale, potrivit rapoartelor Curtii de Conturi, insa, din pacate, Agentia Nationala de Resurse Minerale (ANRM) nu a avut disponibilitatea sa actualizeze acest pret, care a ramas la nivelul lui 2008, a declarat, ieri, Dorinel Ursarescu, consilier la Agentia Nationala de Resurse Minerale (ANRM), in cadrul dezbaterii publice privind proiectul de ordin privind aprobarea metodologiei de stabilire a pretului de referinta pentru gazele naturale extrase in Romania.

Domnia sa a explicat: "Pe baza pretului de referinta la gazele naturale se calculeaza redeventele pe care statul roman le incaseaza de la producatorii de gaze naturale. Mai explicit, la ce se vinde sub pretul de referinta se aplica redeventa la acest nivel, iar la ce se vinde peste referinta, se aplica redeventa la pretul de vanzare. ANRM are obligatia prin lege de a stabili si fundamenta pretul de referinta. Ultimul pret de referinta in baza caruia se stabilesc redeventele pe care le incaseaza statul roman este ordinul 21 din 2008. De atunci nu a mai avut loc nici o actualizare a pretului de referinta pentru gaze naturale. Ordinul din 2008 stabilea un nivel al pretului de referinta de 495 lei/1000 mc de gaz. Intre timp, piata a evoluat, au avut loc dereglementari in ceea ce priveste valorificarea gazelor naturale, atat in 2013, cat si in 2017, pentru consumatorii casnici. Din pacate, ANRM nu a avut disponibilitatea ca in perioada aceasta sa-si ajusteze nivelul pretului de referinta care a ramas la nivelul lui 2008. In aceasta perioada, au aparut doua rapoarte ale Curtii de Conturi. Primul, cel din 2010, evalua activitatea ANRM din 2006-2010 si a stabilit ca, prin neactualizarea pretului de referinta cu conditiile pietei, a fost cauzata o neincasare la nivelul redeventelor, in ceea ce priveste gazul natural, de 2,4 miliarde de lei. Ulterior, in 2015, intr-un alt control, Curtea de Conturi, analizand activitatea din 2011-2015, a constatat, din nou, nerespectarea recomandarilor precedente si neactualizarea pretului de referinta, valoarea redeventei datorata bugetului de stat pentru 2011-2015 fiind de 4,6 miliarde de lei. Aceste rapoarte ale Curtii de Conturi au fost contestate, dar, prin deciziile Curtii de Apel Bucuresti (2012) si Inaltei Curti de Casatie si Justitie (2015), au fost respinse contestatiile ANRM, ramanand ca cele stabilite in raportul Curtii de Conturi sa fie obligatorii pentru cei care trebuie sa aplice legea in domeniul gazelor naturale, respectiv ANRM".

Dorinel Ursarescu le-a spus producatorilor prezenti, ieri la dezbatere: "Statul roman are nevoie de parteneri seriosi, dar un parteneriat serios presupune conditii corecte pentru ambii parteneri. Este in interesul dumneavoastra ca aceste conditii sa fie corecte, sa fie premisele unor contracte pe termen lung". Ursarescu a mentionat ca ANRM este deschisa la toate recomandarile care vin din partea producatorilor. Modificarea pretului de referinta la care se vor plati redeventele la gaze pare sa fi fost, potrivit surselor noastre, motivul demiterii lui Mihai Tudose. Ziarul BURSA a publicat, in premiera, ca fostul premier Mihai Tudose l-a sunat, pe 27 decembrie 2017, pe presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale (ANRM), Gigi Dragomir, cerandu-i retragerea ordinului nr. 525 din 22 decembrie, care privea schimbarea metodei de calcul al redeventei pentru gazele naturale, astfel incat pretul de referinta al gazelor naturale (adica pretul minim admis la tranzactiile cu gaze naturale considerat de statul roman in vederea aplicarii redeventei) sa fie adus la nivelul la care se vand gazele pe piata.

Senatorul PNL Daniel Zamfir a acuzat, recent, ca acest Ordin ANRM a fost blocat la Guvern si nu a mai fost publicat niciodata. "Astfel, producatorii vand gazul cu 89 de lei/Mwh, dar statul incaseaza redeventa pentru 45,71 lei/Mwh (n.r. pretul de referinta stabilit in 2008)", a sustinut Daniel Zamfir, care a aratat ca, astfel, statul a fost prejudiciat. Anul trecut, Universitatea de Petrol si Gaze a furnizat trei variante ale formulei de calcul. In urma dezbaterilor, a rezultat o a patra varianta, in functie de preturile de tranzactionare de pe hubul de la CEGH Viena, considerat cel mai relevant si apropiat conditiilor din regiune. Asociatiile de producatori din sectorul de petrol si gaze au propus ca noul pret de referinta pentru stabilirea redeventelor sa tina cont de bursele din Romania (BRM sau OPCOM) sau de pretul din contractele lor de vanzare, insa oficialii Agentiei pentru Resurse Minerale (ANRM) au sustinut ca bursa romaneasca este imatura.

Dorinel Ursarescu, consilier al presedintelui ANRM, a spus: "Stiti cat se tranzactioneaza pe Bursa Romana de Marfuri si, desi se incearca resuscitarea si stimularea BRM, inceputul este abia in 2018. Este o piata inca imatura. Ne-am dori si noi sa ne raportam ca referinta la BRM sau la OPCOM sau la orice alta piata romaneasca, dar in momentul de fata o astfel de discutie este inoportuna pentru ANRM. Comporta niste variabile necontrolabile pentru ANRM pentru a fundamenta un pret de referinta la o bursa complet imatura si care acum incepe sa se dezvolte".

La inceputul anului, sursele noastre ne-au spus ca unii angajati ANRM, Universitatea de Petrol si Gaze, Asociatia ROPEPCA, dar si producatorul OMV Petrom ar fi dorit stabilirea pretului de referinta in functie de preturile de pe Bursa Romana de Marfuri, adica ar fi vrut ca producatorii sa plateasca redeventa in functie de preturile din propriile lor tranzactii. Potrivit acestora, o simulare, la nivelul lunii noiembrie, pe noua formula, indica o valoare a pretului de referinta de 91,68 lei/MWh (aproximativ 972 lei/1.000 mc), in timp ce, in decembrie, operatorii principali de gaze de la noi au vandut pe Bursa Romana de Marfuri la un pret mediu de 89,38 lei/MWh (948 lei/1.000 mc). Sursele au comentat: "Astfel, prin Ordinul 525, ANRM nu determina cresterea de pret la consumatorul final, asa cum s-a incercat sa fie prezentata aceasta masura, ci asigura un nivel corect de incasare de catre statul roman a impozitelor datorate de catre cei care exploateaza resurse naturale si impiedica tranzactionarea la preturi subevaluate artificial pentru a diminua nivelul de impozitare. Este adevarat ca pretul de referinta este pretul minim admis la tranzactiile cu gaze naturale considerat de statul roman in vederea aplicarii redeventei, iar producatorii platesc redeventa la pretul la care vand, in cazul in care acesta este mai mare. Totusi, ei au si contracte bilaterale, in care sunt interesati sa foloseasca pretul de referinta, in prezent neactualizat din 2008, pentru a-si diminura redeventele de plata". Intr-o informare transmisa de ANRM Guvernului se arata ca noul pret de referinta "nu inseamna o dublare a pretului gazelor la consumatorii finali, ci conditii corecte atat pentru producatori, cat si pentru statul roman, in conditiile in care pretul gazelor a fost liberalizat dar se mentine un pret de referinta la nivelul anului 2008".

• Alexandru Maximescu: "Pledoaria noastra este pentru plata redeventelor la pretul incasat, in asa fel incat nici producatorii si nici statul sa nu fie intr-o situatie incorecta"

Cele doua rapoarte ale Curtii de Conturi au stabilit ca ANRM trebuie sa refaca metodologia pretului de referinta la gaze, a declarat, ieri, Alexandru Maximescu, directorul diviziei Public and Regulatory Affairs din cadrul OMV Petrom si reprezentant al Federatiei Patronale de Petrol si Gaze. Domnia sa a mentionat: "Incepand cu 2001 pana in 2008 au existat numeroase ordine ANRM care au stabilit pretul de referinta. Ele au avut in vedere la acel moment pretul de referinta stabilit de ANRM la care producatorii romani au vandut gazul. Din 2008, potrivit ordinului 21, ANRM a stabilit ca pretul de plata a redeventelor este ori minim 495 lei/1000 mc, ori pretul realizat efectiv in piata. Din 2008 si pana in prezent, toti producatorii din Romania au platit la maximul dintre cele doua. In nici un moment statul, respectiv producatorul, din perspectiva noastra, nu s-au aflat intr-o relatie incorecta unul fata de celalalt. Din acel moment si pana astazi, daca producatorul a incasat, de exemplu, la 100 lei, a platit redeventa la 100 de lei, nici mai mult, nici mai putin. Ce constata Curtea de Conturi si pune in vedere ANRM este actualizarea acestei metodologii. Din perspectiva noastra, credem ca este corect ca, in continuare, producatorii sa plateasca redeventa la pretul realizat si incasat de catre acestia. ANAF sau alte institutii ale statului recunosc acest pret realizat - pretul din factura - in plata impozitului pe profit si in plata impozitului de dividende si a platii celorlalte taxe si impozite. Daca alte institutii ale statului recunosc acel pret, nu intelegem de ce o alta autoritate a statului, respectiv ANRM, vine si spune ca acel pret nu este corect si impune un pret administrat un pic artificial pentru ca Romania nu este conectata fizic cu Austria, nu avem aceleasi preturi cu Austria, in conditiile in care cele de acolo sunt mai mari decat cele ale producatorilor romani. Pledoaria noastra este pentru plata redeventelor la pretul incasat, in asa fel incat nici producatorii si nici statul sa nu fie intr-o situatie incorecta. Cred ca ar fi un semnal corect pe care l-ar transmite ANRM pietei libere din Romania - neintroducand o distorsiune, un pret administrativ intr-o piata complet dereglementata, din aprilie 2017".

• ARCOMN propune: "Grup de experti care sa ajunga la o solutie care sa raspunda obiectivelor atat ale producatorilor, cat si ale guvernului Romaniei"
ARCOMN a propus, ieri, infiintarea unui grup de experti intre ANRM si producatori, care sa ajunga la o solutie care sa raspunda obiectivelor atat ale producatorilor, cat si ale guvernului Romaniei, o solutie care sa permita atingerea obiectivelor pe termen lung ale ambelor parti. Referitor la stabilirea pretului de referinta pe baza pretului de la Bursa din Austria, oficialul ARCOMN a declarat: "Recunoastem ca acesta este un pret care se stabileste independent, in baza cererii si a ofertei, dar, deocamdata, acel pret nu reflecta in mod suficient si corect pretul net de vanzare care poate fi realizat de producatori in Romania".

• Gabriela Calburean, Romgaz: "Sustinem raportarea pretului de referinta la pretul de vanzare al producatorului"
Stabilirea unui pret de referinta pentru plata redeventelor la gazele naturale care ia in considerare un pret al hub-urilor din Europa, hub-uri care nu apartin pietei interne, este cea mai rea alegere posibila pentru un producator, a sustinut, ieri Gabriela Calburean, reprezentant al Romgaz, adaugand: "Sustinem ca raportarea pretului de referinta la pretul de vanzare al producatorului este varianta cea mai buna sau la preturile de vanzare pe BRM. Sustinem o raportare la piata interna si sub nici o forma la piata externa".

• Daniel Apostol, secretar general al ROPEPCA: "Raportarea pretului de referinta la HUB-ul austriac de gaze naturale - irelevant pentru producatorii romani"
Pretul de referinta la gazele naturale ar trebui sa fie stabilit in baza unui calcul de piata relevant pentru Romania, considera Daniel Apostol, secretar general al ROPEPCA, precizand: "Asociatia Romana a companiilor de explorare si productie petroliera - ROPEPCA - saluta initiativa publica de a lansa in consultare publica «Proiectul de ordin privind metodologia de stabilire a pretului de referinta pentru gazele naturale extrase in Romania». Totodata tin sa subliniez cateva puncte de vedere pe care le supunem atentiei ANRM si publicului larg:

1. - este foarte important pentru consumatorul final ca pretul de referinta la gazele naturale sa fie stabilit in baza unui calcul de piata relevant pentru Romania, calcul care sa reflecte pretul realizat efectiv pe piata romaneasca. Raportarea pretului de referinta la HUB-ul austriac de gaze naturale este irelevant pentru producatorii romani de gaze naturale care nu au racordarea efectiva la acest hub, iar preluarea pretului de la Baumgarten drept pret de referinta pentru stabilirea redeventelor la productia autohtona de gaze naturale poate avea un impact inflationist pe care il va suporta consumatorul roman. Reamintesc ca programul de guvernare prevede asigurarea stabilitatii preturilor, a sigurantei energetice, a stabilitatii si Securitatii energetice pentru consumatorii din Romania. Pretul la HUB-ul austriac nu este reflectat corect la nivelul pretului net pe care il realizeaza producatorii din Romania. In HUB, gazele naturale traverseaza o serie de tranzactii firesti care duc la preturi finale ce includ si marginile fiecarui intermediar, nu e corect ca Romania sa plateasca la un pret de referinta irelevant pentru piata autohtona, dar care, prin marginile aratate, poate aduce un risc de crestere a pretului pentru consumatorul final. Exista riscul unei incongruente cu chiar promisiunile programului de guvernare. Cea mai rea alegere pentru producatorul autohton este raportarea la o piata externa cu care producatorul autohton nu are nicio legatura si pe care nu vinde gaze naturale.

2. Apoi este necesara inca o precizare: de ani de zile producatorii autohtoni platesc redeventele avand ca reper maximul dintre pretul de referinta si cel efectiv realizat in piata, obtinut la tranzactionarea gazelor naturale in Romania. De ani de zile, ANAF recunoaste corectitudinea pretului realizat, care sta la baza veniturilor realizate de producatorii autohtoni, si care duce la impunerea tuturor taxelor si impozitelor datorate de producatori catre statul roman. Din moment ce ANAF recunoaste acest pret realizat ca reper pentru impozitare si taxare, de ce nu ramane acest pret varianta la fel de corecta pentru stabilirea de catre ANRM a referintei in baza de calcul a redeventelor? Nu se poate ca doua organe ale aceluiasi stat sa stabileasca doua referinte diferite pentru taxarea aceluiasi producator autohton.

3. Relatia stat-producator-consumator final trebuie sa fie una de triunghi echilateral. Statul trebuie sa construiasca politicile sale publice si de taxare si impozitare in asa fel incat sa satisfaca nevoia de protectie a cetateanului in calitatea sa de consumator, sa satisfaca nevoia bugetului public de a realiza venituri multumitoare pentru stat, dar si sa satisfaca nevoia producatorului care opereaza in Romania de a fi incurajat sa continue operatiunile in aceasta piata, de a investi, de a crea locuri de munca, de a realiza venituri si profit si deci de a putea sa alimenteze bugetul public cu taxe si impozite".

• Harald Kraft, ROPEPCA: "Pretul de referinta trebuie sa fie pretul de piata din Romania

Nu avem neaparat nevoie de niciun pret de referinta pentru calculul redeventelor pentru gaze naturale, a declarat, intr-un interviu recent acordat ziarului BURSA, Harald Kraft, presedintele Asociatiei Romane a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA). Domnia sa a tinut sa precizeze ca producatorii platesc redeventa la gaze, totdeauna la pretul de piata, si considera ca "este exclus un abuz", in cazul vanzarilor de gaze intra-grup. Ieri, Harald Kraft a precizat: "Pretul de referinta trebuie sa fie pretul de piata din Romania. Suntem de parere ca o piata externa nu reprezinta piata din Romania. Nu avem nicio legatura cu hub-ul Baumgarten din Austria. Acolo gazele sunt vandute de mai multe ori si nu este corect pentru plata redeventelor din Romania". O abordare corecta ar fi plata redeventelor la pretul de piata realizat de producator in Romania, nu din afara, considera Harald Kraft.

 

Sursa: bursa.ro

 

Sursa: bursa.ro

STIRI INTERNATIONALE

Brazil: Petrobras...

Petrobras has announced the beginning of the non-binding phase related to the sale of its entire equity share in three onshore production fields -...

US: TomCo Energy...

Tomco Energy has announce a placing to raise GBP 550,000 and the acquisition of additional oil shale leases, located within the Uintah Basin, in...

Thailand: Tap and...

JV partner Tap Oil has announced that a new offtake agreement has been signed in relation to the marketing of crude from the Mubadala-operated...
STIRI LOCALE

Valentin Radu, noul...

Fostul CEO al Ţiriac Holdings, Valentin Radu, a fost ales în funcţia de preşedinte al...

ArcelorMittal Galaţi...

Combinatul Siderurgic de la Galaţi va produce tabla ce va fi utilizată pentru construcţia...

AFM a avizat noi...

Alte 260 de dosare pentru 475 de autovehicule au fost aprobate, joi, în cadrul Programului...
COTATII OIL & GAS