Vocea întregului sector de
upstream din România

Este lacom statul? Paradoxul Romaniei: avem cel mai mic pret din UE la productia de gaze naturale, dar unul dintre cele mai mari regimuri de taxare

imagineRomania are cel mai mic pret de achizitie al productiei de gaze naturale din UE. inainte de noile biruri anuntate la finalul saptamanii trecute de PSD avea, in schimb, al patrulea cel mai ridicat regim de taxare din UE! Cifrele puse la dispozitie de Eurostat demonstreaza ca retorica trioului Dragnea – Valcov – Teodorovici care a militat pentru plafonarea pretului la gazele naturale nu este decat populism ieftin pentru infierbantati.

In tara noastra s-a inventat, deunazi, prima piesa de vodevil cu final nefericit. Se numeste „Taxa pe lacomie”. Actiunea se desfasoara in jurul resurselor naturale ale Romaniei si, din comedie, totul este transformat de PSD si ALDE in tragedie. De ce? Pentru ca, la noi, gazele naturale sunt folosite mai mult in scop propagandistic si ideologic si mai putin pentru lucruri concrete, precum restartul industriei sau conectarea locuintelor unde oamenii se incalzesc cu vreascuri. Iar daca esti politcian si lipesti, de Taxa pe Lacomie, timbrele „roman”, „Romania” si „romanesc”, ai impresia ca te poti califica drept un mare patriot, demn de cartile de istorie. Plafonarea pretului la gazele naturale la 68 de lei/Mwh pana in anul 2021 s-a dorit a fi o masura care sanctioneaza, teoretic, un comportament abuziv al companiilor producatoare care, bucurandu-se de o accelerare a pretului pe seama consumatorilor, au inregistrat profituri uriase. A fost, oare, o decizie corecta? Cine este, de fapt, marele beneficiar al plafonarii pretului la gaze? Este aceasta o masura care ii protejeaza, cu adevarat, pe consumatori? Cine este, de fapt, mai lacom? Statul sau companiile producatoare?

Romania avea cel mai mic pret de achizitie al productiei de gaze naturale din UE

Cifrele arata altceva. Intr-un clasament intocmit pe baza datelor puse la dispozitie de Eurostat, Romania era, de departe, tara care, inainte de taxare, avea cel mai mic pret de achizitie al productiei din Uniunea Europeana. In Romania, media de pret inregistrata in anul 2018, inainte de plafonare, a fost de 18.6 euro/Mwh, in timp ce, spre exemplu, la vecinii nostri abonati la gaz rusesc, nivelul a fost mai ridicat. In Ungaria a fost de 28.2 euro/Mwh, iar in Bulgaria s-a situat la 31.6 euro/Mwh. 


imagine

Sursa: Eurostat, date actualizate 21-12-2018

Lucrurile nu se schimba, insa, nici atunci cand analizam pretul de achizitie al productiei de gaze naturale incluzand taxele care ajung la buget. Romania colecteaza la visteria statului sume de bani de la producatorii de gaze naturale din redeventele calculate in functie de pretul de referinta de pe Piata Zilei Urmatoare de pe Bursa din Austria, TVA-ul, acciza si impozitul pe veniturile suplimentare obtinute dupa liberalizare.

imagine

Sursa: Eurostat, date actualizate 21-12-2018

Concret, statul roman incaseaza, in medie, 13.5 euro / Mwh insa, aparent, cu un pret mediu total de 32.1 euro/Mwh, ramanem tara cu cel mai ietin gaz natural din UE. Si asta cu toate ca avem a patra cea mai mare rezerva dovedita de gaz din Uniune si suntem si principalul producator de gaze naturale din estul Uniunii.

Nivelul de taxare al productiei de gaze naturale este printre cele mai ridicate din UE

Realitatea arata ca, inainte de a plafona pretul de vanzare al productiei de gaze naturale, statul roman a profitat din plin de avantajul ca, in Romania, s-a inregistrat cel mai mic nivel din UE. In structura de pret, 43% reprezinta taxele care ajung la buget!

imagineSursa: Eurostat, date actualizate 21-12-2018

Numai Danemarca, Olanda si Suedia au un regim de taxare putin mai mare, insa, pun la dispozitie o intreaga infrastructura favorabila investitiilor. Spre deosebire de Romania, aceste patru tari enumerate, care sunt producatoare de gaze naturale, castiga si mai multi bani la buget intrucat aplica un procent de taxare mai mare la un pret de achizitie al productiei mult superior fata de cel inregistrat in Romania. In schimb, la noi, aceasta maniera de a taxa gazele naturale si faptul ca ani la randul pretul de vanzare al productiei a fost stabilit pe cale administrativa, de guvernanti, au descurajat investitiile in noi operatiuni de explorare, in noi tehnologii de a creste substantial gradul de recuperare al zacamintelor dar si investitiile in cautarea de noi optiuni pentru diversificarea activitatii. Atat OMV Petrom cat si Romgaz luau in calcul sa investeasca in petrochimie. Probabil ca, in noul context de taxare, miza va fi supravietuirea.

Plafonarea pretului la productia de gaze naturale nu ajuta nici populatia si nici industria

La fiecare MWh comercializat din productia interna, statul roman incaseaza, asadar, 13.5 euro. Niciun eurocent diin acest bani nu a fost folosit, in anul 2018, pentru masuri de protectie a consumatorilor saraci sau pentru a le oferi stimulente micilor furnizori sa extinda reteaua de gaze in zonele uitate din aceasta tara. Asa am ajuns ca, in Romania, o batrana cu o pensie de 700 de lei sa plateasca acelasi pret pentru un Kwh de gaze naturale la fel ca cei trei baieti care au anuntat, victorios, ca au rapus multinationalele. Plafonarea pretului la gazele naturale nu-i va scoate pe romani din saracie. Din contra, impactul in factura finala probabil ca va fi insignifiant. Ramane de vazut cand si cum va reglementa ANRE tariful la furnizare in anul 2019.

Decizia de a ingheta pretul la productie la valoarea de 68 de lei/Mwh nu-i va ajuta nici macar pe marii consumatori industriali. Acest pret se situeaza usor sub media din anul 2017 la care s-a tranzactionat productia interna de gaze naturale pe Bursa Romana de Marfuri. Nu-si aduce nimeni aminte sa fi duduit anul trecut, spre exemplu, petrochimia, un sector care, in ciuda potentialului tarii noastre, atarna ca un bolovan de deficitul balantei comerciale. Acolo, blatul istoric dintre politicieni si oameni de afaceri tenebrosi au pus pe butuci ditamai industria.

In schimb, plafonarea pretului la gazele naturale va fi o bomba cu ceas pentru oricare alta guvernare care ar putea inlocui coalitia PSD-ALDE in 2020. De ce? Plafonarea se rasfrange si asupra contractelor aflate in derulare iar in textul OUG-ului scrie ca diferenta de pret se va achita, ca o compensatie, in anul 2022. Aparent, singurul castigator din toata aceasta operatiune este statul. Odata cu aplicarea taxei de 2% pe cifra de afaceri, la buget se vor incasa de la companiile producatoare de gaze naturale si mai multi bani, dar care vor fi folositi si pentru pensii speciale, si pentru favoruri electorale si pentru alte masuri care nu aduc bunastare si nu ii protejeaza deloc pe cei vulnerabili.

 

Sursa: adevarul.ro

STIRI INTERNATIONALE

UK: New entrant E&P...

A new study by Westwood Global Energy Group shows that new entrant E&P companies to the UKCS since 2008 now control 46 percent of production, 39...

Argentina: President...

AIM-listed President Energy has provided an update on its frac operations at the Puesto Flores field, Rio Negro Province, Argentina.

Australia: APPEA...

The release of the Western Australian Government’s implementation plan for WA’s hydraulic fracturing inquiry is a step in the right direction and...
STIRI LOCALE

Firmele din energie...

Extinderea sistemelor de informatizare și digitalizare induce tot mai multe riscuri de...

Bulgaria, înaintea...

Bulgaria a îndeplinit practic toate angajamentele asumate acum un an pentru a intra în ERM II,...

Petrochemical Holding...

Grupul austriac Petrochemical Holding GmbH, fostul acționar majoritar al rafinăriei RAFO Onești...
COTATII OIL & GAS