Vocea întregului sector de
upstream din România

GABRIEL PURICE, BRM: „Iulian Iancu vrea nationalizarea BRM”

imagineImpunerea prin lege ca tranzactionarea gazelor naturale sa se faca printr-un singur operator, respectiv OPCOM, pune probleme de concurenta si reprezinta un precedent periculos, considera reprezentantii Bursei Romane de Marfuri, celalalt operator care detine, in prezent, licenta. Martea trecuta, deputatii din Comisia pentru industrii si servicii au adoptat o serie de amendamente la Legea gazelor, potrivit carora producatorii de gaze vor fi obligati sa tranzactioneze integral productia pe bursa OPCOM, fiind lasata pe dinafara Bursa Romana de Marfuri.

Gabriel Purice, presedintele - director general al Bursei Romane de Marfuri (BRM), spune ca toate avizele institutiilor de resort (Guvern, prin Ministerul Energiei, Ministerul Economiei, Consiliul Concurentei, ANRE), precum si opiniile institutiilor europene (Comisia Europeana, EFET, ACER) au fost negative, astfel ca adoptarea amendamentelor a fost facuta intr-un dispret total fata de acestea. Domnul Purice considera ca Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru industrii, a manipulat membrii Comisiei sa voteze amendamentele la legea gazelor, dupa ce, in aceeasi zi, primise de la Comisia Europeana, o scrisoare prin care aceasta arata ca este in total dezacord fata de amendamente.

Domnul Purice ne-a declarat: "Membrii Comisiei nu au fost informati cu privire la aceasta scrisoare si cred ca nici acum nu sunt informati. Iulian Iancu a convocat de urgenta Comisia, anuland, in acelasi timp, o alta dezbatere care era programata". Presedintele BRM il acuza pe Iulian Iancu de manipulare si dezinformare in comunicatul de presa transmis dupa adoptarea amendamentelor. Domnul Purice ne-a declarat: "Comuncatul Comisiei pentru industrii motiveaza acordarea unei singure licente pentru operatorul pietei de gaze naturale prin faptul ca exista masuri identice instituire in Austria. Se mentioneaza si alte situatii similare intr-un numar de alte tari Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franta, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria. In realitate, singura tara din Europa in care functioneaza un singur operator este intr-adevar Austria, dar in niciun caz, impus prin legislatie, ci acolo este o situatie la care s-a ajuns pe cale naturala. Un punct de vedere transmis de operatorii pietelor din Austria - CEGH, PEGAS si PowerNext - arata: «A ajuns in atentia noastra faptul ca propunerea de amendament a Legii gazelor si energiei nr 123/2012, in particular obligatia participantilor la piata sa tranzactioneze numai printr-o singura piata desemnata poate avea consecinte negative severe. (...) Bazandu-ne pe experienta noastra de 15 ani in operarea pietelor de gaze naturale in 11 huburi, in opt tari, suntem convinsi ca problemele mentionate mai sus vor impiedica in mod sever lichiditatea pe piata de gaze romaneasca, cu efecte negative asupra intregii industrii». Rezulta, in mod evident, faptul ca insasi singura piata pe care Iulian Iancu o mentioneaza in sprijinul afirmatiilor sale nu are un monopol insitituit prin lege si nu este de acord si nu a solicitat niciodata un asemenea monopol, cu efecte negative asupra pietei. In acelasi timp, semnalam faptul ca societatea mentionata de domnul Iulian Iancu, CEGH, recunoaste ca opereaza pe urmatoarele piete: Austria, Belgia, Olanda, Franta, Germania, Italia, Danemarca, Cehia si Marea Britanie. Rezulta in mod evident faptul ca macar pe aceste piete nu exista o singura bursa si ca oricare operator din Europa are libertatea sa actioneze in orice alta tara. Afirmatia privind situatiile identice ale unui operator unic pentru bursa in tarile mentionate este neadevarata si o mistificare a adevarului. Pe site-ul ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators), toate aceste tari au 2 pana la 5 operatori de piata si 2 pana la 4 puncte virtuale de tranzactionare (PVT). Afirmatia domnului Iancu de miercuri ca votul Comisiei a urmat instructiunile Federatiei Europene a Traderilor de Energie (EFET), este contrazisa total de emailul din 18 mai 2017, transmis de EFET, care mentioneaza: «Ne face placere ca domnul Iancu urmeaza instructiunile EFET privind modelul de hub, ne este teama insa ca acesta a fost interpretat eronat». In acelasi timp, domnul David Roubini, CEO EFET, afirma: «EFET este de parere ca trebuie sa existe posibilitatea de alegere a platformelor de tranzactionare. Propunerea din Romania nu va permite acest lucru si va afecta negativ tranzactiile".

Totodata, domnul Purice precizeaza ca BRM a avut pana acum rezultate solide, in conditiile in care OPCOM a avut zero tranzactii pe piata gazelor, in 2016 si 2017. Domnia sa ne-a spus: "Afirmatia ca OUG 64 nu a creat cadrul legislativ pentru tranzactionarea transparenta, nediscriminatorie si in regim concurential a gazelor naturale este greu de inteles, atat timp cat aceasta permite tranzactionarea pe ambii operatori de piata - BRM si OPCOM. Rezultatele BRM pana in prezent au demonstrat clar ca piata a agreat metoda de tranzactionare, ajungand in prezent la un volum de 42 TWh, iar la nivelul lunii aprilie, la un nivel mai mare, de 32% din consumul national".

Gabriel Purice a mai adaugat: "Afirmatia domnului Iancu referitoare la faptul ca OPCOM dispune deja de infrastructura dezvoltata la standarde internationale lasa sa se inteleaga ca numai OPCOM are aceasta posibilitate si ca BRM nu indeplineste aceste conditii. Pana in prezent, rezultatele obtinute de BRM infirma acest lucru, piata alegand platforma BRM, in detrimentul OPCOM. OPCOM a avut zero tranzactii si ordine in 2016 si 2017. Totodata, surprinde afirmatia domnului Iancu privind faptul ca numai OPCOM se supune reglementarilor emise si aprobate de catre ANRE, atat timp cat BRM a realizat toate tranzactiile de pe piata pana in prezent sub supravegherea ANRE, respectand in totalitate reglementarile in vigoare".

Totodata, presedintele BRM apreciaza ca redefinirea punctelor virtuale de tranzactionare (PVT) pe care o incearca deputatii din Comisia pentru industrii este apanajul Autoritatii de Reglementare, iar PVT sunt deja definite in Codul Retelei: "Operarea acestora revine transportatorului de gaze, fiind in stransa conexiune cu piata de echilibrare si, asa cum mentioneaza si Comisia Europeana in adresa din 16 mai, trebuie notat faptul ca «organizarea pietei de echilibrare revine exclusiv ANRE, conform articolului 41(6)(b) a Directivei 2009/73/EC» si excede competenta unei comisii parlamentare".

* Septimiu Stoica: "Este scandalos sa adopti amendamente, in Comisia pentru industrii, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene"

Septimiu Stoica, presedintele BRM, spune ca s-a temut, de la bun inceput, ca propunerea sa existe o singura licenta pentru operatorul pe piata gazelor era un simplu pretext pentru impunerea OPCOM (filiala a Transelectrica, unde statul are un pachet de 58,68%). Domnul Stoica ne-a spus: "In realitate, avem doi operatori: unul are piata - BRM, celalalt, nu. S-a dovedit reala intentia sa fie mutata piata BRM, care a fost construita cu eforturi, investitii si talent, la OPCOM, prin retragerea licentei BRM. Initial propunerea era sa existe un singur operator, asa cum se intampla pe piata energiei electrice. Acum, cand ANRE a spus ca ii va fi foarte greu sa retraga o licenta, dar daca se va pune problema, ar fi normal ca licenta sa ramana la piata relevanta, cea lichida, adica BRM, atunci a aparut un alt amendament, in care OPCOM este nominalizata explicit. Acest lucru este fara precedent - parlamentarii din Comisia pentru industrii au aprobat o lege cu dedicatie directa pentru un SA. Cand ai reactia departamentului de specialitate al UE, care este impotriva, este scandalos sa faci asa ceva".

Domnul Stoica apreciaza ca subiectul este de interes pentru toti cetatenii. Domnia sa a declarat: "Cetatenii romani ar trebui sa fie interesati de subiect, in calitate de consumatori de gaze, pentru ca avem o legislatie in Romania care apara concurenta, iar sensul apararii concurentei este apararea consumatorilor. In plus, are loc un abuz asupra unui agent economic, caruia ii este luata proprietatea. Trebuie sa fie interesata toata societatea, pentru ca se poate intampla oricui. Nu trebuie sa rabdam asemenea precedent". Experienta arata ca in economia de piata, nu statul construieste pietele, nu exista in lumea dezvoltata o bursa creata de stat, a mai precizat domnul Stoica, care gaseste doua posibile explicatii pentru asemenea tentative: "inocenta economica sau interese oculte".

Septimiu Stoica a adaugat: "Prin nominalizarea prin lege a operatorului de piata centralizata, mai ales cand, desi controlata de stat, aceasta este o entitate de drept privat (societate pe actiuni), puterea legiuitoare tinde sa acapareze competente ale reglementatorului pietei (ANRE) care este singura autoritate calificata sa emita licente. Reglementatorul oricarei piete apartine puterii executive si incalcarea domeniului sau de competente reprezinta o subminare a autoritatii unei puteri de catre o alta putere". Gabriel Purice aminteste ca Margrethe Vestager, comisarul european pe probleme de concurenta, a spus ca instituirea unui monopol pe piata tranzactionarii gazelor reprezinta o problema de competitie. De asemenea, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a afirmat ca nu este de acord cu acordarea unei singure licente.

In opinia lui Gabriel Purice, interventia deputatilor, a constituit o interventie brutala asupra unei piete functionale: "Prin ceea ce s-a intamplat in ultima perioada, BRM a fost prejudiciata grav si chiar in cazul corectarii legii, BRM sufera prejudicii, atat materiale, cat si de imagine. Ce ar insemana sa existe o singura licenta pentru un singur ziar sau o singura televiziune? In cazul adoptarii legii in foarma actuala, aceasta ar constitui un motiv clar de infringement, care ar putea conduce in acelasi timp la prejudicii pentru statul roman".

Comisia Europeana i-a transmis, marti, lui Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru industrii, ca propunerea ca productia de gaze sa fie tranzactionata in totalitate pe OPCOM este problematica. Comisia apreciaza ca nu este recomandata mutarea tranzactionarii pe OPCOM, in conditiile in care, in prezent, BRM este o piata mai lichida, iar acordarea unor drepturi exclusive OPCOM pune probleme de concurenta. De asemenea, Comisia apreciaza ca tranzactionarea unei proportii de 100% din productia de gaze pe bursa poate fi excesiva.

 

Sursa: bursa.ro

STIRI INTERNATIONALE

Romania: ADX Energy...

ADX Energy has announced that Reabold Resources and ADX have agreed to a number of funding options for Danube Petroleum in order to provide funding...

Argentina: Echo Energy...

Echo Energy, the Latin American focused upstream oil and gas company, has announced Board changes and provided an update on its planned operational...

Georgia: Block Energy...

Block Energy has signed a service agreement for the provision of an advanced downhole perforation technology in order to re-complete up to eight...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS