Vocea întregului sector de
upstream din România

Guvernul vrea sa interzica majorarea redeventelor pentru companiile petroliere ce detin concesiuni offshore in Marea Neagra

imagineCompaniile petroliere care detin concesiuni de titei si gaze offshore in Romania, in Marea Neagra, aflate in derulare, vor avea acelasi regim de redevente valabil la data semnarii acordurilor petroliere de concesiune, pe toata perioada derularii acestora, stabileste un proiect de lege redactat la nivelul Guvernului. In plus, proiectul contine o prevedere potrivit careia regimul de redevente aplicat concesiunilor de zacaminte de titei si gaze offshore, din Marea Neagra, aflate in vigoare la data intrarii in vigoare a legii, nu va putea deveni sub nicio forma mai impovarator pentru companiile titulare decat cel inscris in acordurile petroliere de concesiune.

"(1) Titularii de acorduri petroliere aflati sub incidenta prezentei legi beneficiaza, pe perioada derularii acordului petrolier, de nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera si pragurile de productie bruta aferente acestor cote, existente la data semnarii acordului petrolier.

(2) Regimul de redevente aplicabil titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi nu va deveni, indiferent sub ce forma, mai oneros fata de cel stabilit la alin.(1).

(3) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM – n.r.) incheie acte aditionale la acordurile petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi pentru a reflecta la nivel contractual prevederile prezentului articol", este forma textului guvernamental.

Draftul precizeaza ca "In situatia in care un titular este parte la un acord petrolier care se refera atat la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore sau are calitatea de titular atat al unui/unor acord/uri petrolier/e care se refera la perimetre petroliere localizate pe uscat, cat si la perimetre petroliere offshore, prevederile prezentei legi se aplica numai cu privire la operatiunile petroliere desfasurate cu privire la perimetrele petroliere offshore".

 

 

 

imagine

Companiile care detin acorduri petroliere de concesiune pentru perimetre offshore de titei si gaze sunt OMV Petrom, singura si in parteneriat cu americanii de la ExxonMobil, consortiul Lukoil- PanAtlantic Petroleum-Romgaz, Black Sea Oil&Gas si Petromar Resources. Cel mai important acord petrolier offshore, cel semnat cu OMV Petrom si ExxonMobil pentru perimetrul de mare adancime Neptun Deep, este valabil pana in 2030.

In mai, fostul premier Sorin Grindeanu declara ca se lucreaza la noua Lege a redeventelor si ca proiectul acesteia ar urma sa fie gata in acel trimestru si pus in dezbatere publica, lucru care nu s-a intamplat. Fostul ministru al Economiei si actual prim-ministru, Mihai Tudose, spunea acelasi lucru, adaugand ca noua lege va stabili regimuri diferite de redevente pentru exploatarile petroliere de uscat si offshore, intrucat investitiile in offshore sunt mult mai mari, iar zacamintele - mult mai greu de accesat.

In aceeasi luna, ANRM a lansat in dezbatere publica un proiect de schimbare a formulei de calcul al redeventelor datorate statului de catre producatorii de gaze naturale, prin modificarea pretului de referinta al gazelor la care sunt aplicate cotele procentuale de redeventa prevazute de Legea petrolului, pret neactualizat din 2008. Daca modificarea avuta in vedere de Agentie va fi adoptata si productia interna de gaze s-ar mentine la niveluri comparabile cu cele din prezent, acest lucru ar duce la majorarea semnificativa a sumelor datorate statului de catre companiile petroliere.

Redeventele actuale, prevazute atat de Legea petrolului din 2004, cat si de acordurile petroliere semnate cu companiile de profil, reprezinta cote procentuale din valoarea productiei brute extrase. La titei, acestea sunt de 3,5% pentru zacaminte care produc sub 10.000 de tone/trimestru, 5% pentru zacaminte care produc intre 10.000 si 20.000 de tone/trimestru, 7% pentru zacaminte care produc intre 20.000 si 100.000 de tone/trimestru si 13,5% pentru zacaminte care produc peste 100.000 de tone/trimestru. La gaze naturale, redeventele sunt de 3,5% pentru zacaminte care produc sub 1 milion de metri cubi/trimestru, 7,5% pentru zacaminte care produc intre 1 si 5 milioane de metri cubi/trimestru, 9% pentru zacaminte care produc intre 5 si 20 de milioane de metri cubi/trimestru si 13% pentru zacaminte care produc peste 20 de milioane de metri cubi/trimestru. Anul trecut, bugetul de stat a incasat din redevente petroliere suma totala de 1,067 miliarde lei, cu peste 16% sub nivelul de incasari din 2015, din cauza scaderii preturilor de vanzare pe pietele de titei si gaze.

Discutia cu privire la posibilitatea legala a Guvernului de a majora redeventele pentru acordurile de concesiune in vigoare peste nivelurile prevazute de respectivele acorduri dateaza inca din 2014. Premierul de atunci, Victor Ponta, declara ca o noua lege a redeventelor nu va putea fi aplicata retroactiv, adica va putea viza doar acorduri petroliere semnate dupa intrarea in vigoare a acesteia. De altfel, Legea petrolului in prezent in vigoare prevede ca "Prevederile acordului petrolier raman valabile pe toata durata acestuia, cu exceptia adoptarii unor dispozitii legale favorabile titularului acordului petrolier".

Guvernul a aprobat in ianuarie o nota privind elaborarea unui act normativ pentru sistematizarea redeventelor din domeniul resurselor minerale, in conditiile in care programul de guvernare in baza caruia Executivul a primit votul de incredere al Parlamentului prevede supraimpozitarea cu cel putin 20% a profiturilor obtinute din extractia resurselor naturale, in masura in care aceste resurse nu sunt prelucrate in Romania. Dupa cum Profit.ro a scris in exclusivitate la acea data, fostul Guvern Ponta a negociat inca din 2015 cu FMI introducerea unui nou impozit, in cota de 35%, pe profitul inregistrat de companiile de petrol si gaze strict din activitatile upstream ale acestora, de productie de hidrocarburi. Proiectul a fost preluat de Guvernul Ciolos, dar nu a mai fost adoptat.

Draftul de act normativ prevedea ca statul va aplica producatorilor de petrol si gaze un impozit suplimentar, care va fi denumit "impozit petrolier", de 35% pe profitul din upstream, cu o deducere suplimentara de 15% pentru investitiile noi, si va anula facilitatile acordate acestora inca din 1999, care le permit in prezent sa nu achite impozit pe titei si gaze naturale si nici comisioane vamale la export. Proiectul stipula ca noul sistem va fi aplicat in etape, mai intai pentru petrol si gaze si doar ulterior pentru resurse minerale, si mentinut pe o perioada de 20 de ani, dublu comparativ cu perioada actualelor redevente.

 

Sursa: profit.ro

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS