Vocea întregului sector de
upstream din România

Impactul potential in domeniul energiei - Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 114/2018

imaginePerspectiva larga

La data de 21 decembrie 2018, Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 114/2018 (OUG 114). OUG 114 reglementeaza o gama larga de sectoare industriale: unele sunt domenii de importanta strategica nationala, respectiv energie, banking si telecomunicatii, precum si alte domenii esentiale privitoare la constructii, fonduri de pensii, investitii publice etc; cu toate acestea, aceeasi OUG 114 reglementeaza, de asemenea si aspecte privind pensiile, fructele si legumele, gradinitele sau protectia sociala (?!)[1].

Toate aceste aspecte sunt considerate de OUG 114 drept extraordinare, motiv pentru care a fost nevoie ca acestea sa fie reglementate printr-o ordonanta de urgenta. Nu ne vom concentra asupra corectitudinii acestei afirmatii, si nici nu vom (re)deschide discutia asupra rolului constitutional al Guvernnului[2], dar vom incerca sa analizam exclusiv potential de impact al OUG 114 in domeniul energetic.

Principalele modificari relevante

In primul rand, aplicarea taxelor introduse prin Ordonantele de Urgenta ale Guvernului nr. 5/2013 (taxa aplicabila transportului de gaz natural si energie electrica) si 6/2013 (taxa asupra veniturilor din exploatarea resurselor naturale, altele decat gazul natural) a fost extinsa pana la finalul anului 2021.

Un numar de elemente noi sunt (re)introduse in Legea nr. 123/2012 privind energia electrica si gazelor naturale:

  • In perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022, clientii casnici vor fi alimentati cu energie electrica in conditii reglementate (aceleasi care au fost aplicate pana la finalul lui 2017) – conform Art. 22 alin (11) din Legea nr 123/2012;
  • Pentru aceeasi perioada, producatorii de energie electrica vor fi nevoiti sa livreze furnizorilor finali energia electrica necesara pentru clientii casnici, urmand ca restul de energie ramasa sa fie ofertata public – Art. 28, lit. b1);
  • In perioada 1 aprilie 2019 – 28 februarie 2022, pretul de vanzare pentru gazul natural produs in Romania va fi plafonat la 68 RON/ MWh. Producatorii vor fi nevoiti sa vanda gazul natural prioritar furnizorilor pentu acoperirea nevoilor clientilor casnici – conform Art. 124.

OUG 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE):

  • Se introduce un tarif de 2% asupra cifrei de afaceri obtinute de activitatile licentiate de ANRE [Art. 2 alin (31) din OUG 33/2007].

Comentarii specifice

Plafonarea pretului de vanzare a gazelor naturale

Masura a fost justificata de catre Ministrul de Finante pe baza comportamentului imoral/ nedrept al producatorilor de gaz natural fata de economia romaneasca.

Este in afara oricarui dubiu ca guvernul are dreptul de a relaxa sau inaspri regimul fiscal al tarii. Daca anumiti operatori nu se comporta intr-o maniera corecta, atunci trebuie impuse anumite reguli (sau aplicate legile deja existente) cu scopul de a elimina un astfel de comportament, insa plafonarea pretului de vanzare nu este modalitatea potrivita pentu a face acest lucru deoarece reprezinta o interventie directa evidenta din partea statului asupra pietei libere (ceea ce nu este niciodata acceptabil).

In plus, avand in vedere caracteristicile zacamintelor romanesti (vechi si mature), plafonarea pretului la gaz le va transforma face pe unele (in special cele mici) in zacaminte non-economice (cu impact negativ imediat asupra redeventelor, impozitului pe venit, locurilor de munca etc). In acest context, merita mentionat ca producatorii romani de gaz natural sunt nevoiti sa plateasca redeventa in functie de pretul de referinta al hub-ului de la Viena (care oricum este mai mare decat pretul realizat). La data redactarii acestui material, un numar mare de proiecte de gaz (sonde noi, interventii etc) au fost suspendate datorita conditiilor reglementate prin OUG 114.

Taxa de 2% asupra veniturilor obtinute din activitatile licentiate de ANRE

Nu exista niciun dubiu ca, pentru actorii mici care opereaza in anumite domenii (ex. distributie de energie), taxa de 2% marcheaza diferenta dintre viata si moarte: majoritatea vor intra probabil in faliment. Uneori, este bine ca cei mai putin productivi din cadrul unei piete sa fie eliminati (pentru a permite celor cu sange propaspat sa iasa la suprafata), insa momentul si analiza acestor masuri sunt esentiale (ex. o analiza adecvata trebuie facuta inainte de a se adopta astfel de masuri; altfel, rezultatele ar putea fi, per total, mai mult pagubitoare decat benefice). Este evident ca in cazul OUG 114 nu a fost facuta o analiza adecvata si momentul unei astfel de masuri este mai mult decat discutabil.

O analiza textuala a prevederilor respective duce la concluzia ca perioade de calcul a taxei de 2% nu este precizata in OUG 114. Numai proiectul de metodologie ANRE (in dezbatere publica la momentul redactarii acestui material)[3] clarifica[4] faptul ca aceasta va fi aplicata retroactiv pentru anul anterior[5]. Acelasi proiect de metodologie a evidentiat si faptul ca operatorii licentiati trebuie sa depuna (pana la data de 20 februarie a anului urmator) la ANRE calculul veniturilor susceptibile a face obiectul taxei de 2%.

Concluzii

Trebuie mentionat faptul ca Romania nu este unica atunci cand este vorba de resurse de petrol. In majoritatea cazurilor, investitorii in domeniul petrolier analizeaza oportunitatile la nivel global si aleg dintre ce este disponibil. Acestia decid sa investeasca in baza anumitor criterii, unul dintre cele mai importante fiind nivelul de risc al tarii (care include, printre altele, cadrul normativ). Instabilitatea cadrului normativ se claseaza foarte sus in matricea riscurilor pentru asemenea investitori. Daca Romania continua sa schimbe regulile jocului, dorinta de a investi in zacamintele romanesti va scadea la zero foarte rapid.

Marile proiecte privind gazul natural din Marea Neagra asteapta deciziile finale de investitii, iar OUG 114 a inrautatit calculele economice.

Arena energiei romanesti sufera o perioada turbulenta la mai putin de o luna de la intrarea in vigoare a OUG 114: cu rata de schimb RON/EUR batand record dupa record (negativ), pretul energiei electrice crescand la un nivel cu doar 30 RON sub maximul istoric atins in februarie 2017, greva prelungita care a avut loc la Complexul Energetic Oltenia bazat pe carbune, mai multi operatori straduindu-se sa-si aprobe bugetele pe 2019, multe dintre proiectele onshore de gaz fiind temporar suspendate si cativa titulari analizand modalitati legale de a contesta aplicabilitatea OUG 114.

Se pare ca aproape intregul mediu economic (privat sau de stat) asteapta revocarea OUG 114. Totusi, la momentul redactarii acestui material, exista indicatii ca doar Complexul Energetic Oltenia va fi exceptat de la taxa de 2% asupra venitului. Primavara anului 2019 nu va fi una calma...

de Daniel Vlăsceanu



[1] Nu este nici pe departe intentia autorului de a se interpreta ca aceste aspecte nu sunt importante. Cu toate acestea, pentru motive evidente, ar fi fost recomandat ca acestea sa fie incluse in acte normative separate.

[2] Discutii au fost derulate anterior cu privire la rolul ordonantelor de urgenta care sunt constitutional proiectate pentru a reglementa situatii execeptionale; insa, ordonanta de urgenta a devenit unealta destul de obisnuita pentru a emite masuri legislative de catre Guvern (care a preluat astfel partial rolul constitutional al Parlamentului ca legiuitor de drept).

[4] Vezi Capitolul II, Articolul 5 din metodologia propusa

[5] Taxa de mai sus poate declansa o problema de validitate legala: exista suficienta practica a curtilor internationale de arbitraj comercial in legatura cu asa-zisa ”expropriere indirecta” (i.e. este vorba de situatia in care un stat intervine negativ asupra beneficiilor unei investitii fara a prelua proprietatea).

STIRI INTERNATIONALE

Uganda announces...

The Government of the Republic of Uganda through the Ministry of Energy and Mineral Development Uganda has announced Uganda's Second Licensing...

IHS Markit and...

Schlumberger has announced that it has established a strategic collaboration between WesternGeco, the seismic and geophysical data solutions...

Weatherford announces...

Weatherford International has announced that the United States Bankruptcy Court for the Southern District of Texas has issued an order confirming...
STIRI LOCALE

Consumul de energie...

Consumul final de energie electrică în primele şapte luni ale anului în curs a fost de 32,556...

E.ON: Mai bine de o...

Interesul faţă de maşinile electrice se situează la cotele cele mai înalte în România şi Italia,...

Virgil Popescu:...

OUG 114 a adus mari beneficii furnizorilor de gaze și energie electrică, afirmă deputatul PNL...
COTATII OIL & GAS