Vocea întregului sector de
upstream din România

Incertitudini offshore şi onshore

imagineCamera Deputaţilor a adoptat recent, în calitate de Cameră Decizională, mai multe modificări importante ale modului de derulare a operaţiunilor petroliere offshore. A fost introdus un sistem progresiv complex de impozitare a veniturilor suplimentare a operatorilor din vânzarea de gaze naturale. A fost promovată de asemenea obligaţia operatorilor de a încheia contracte pe pieţele centralizate a unei cantităţi de minimum 50% din cantitatea de gaze naturale contractate în anul calendaristic.

Modificările au fost aduse într-o singură zi de sesiune extraordinară, fiind impuse de grupurile PSD şi ALDE în cadrul raportului de fond din Comisii, cât şi în votul din plen. Decizia a fost prezentată ca un succes care va aduce de-a lungul anilor peste 20 de miliarde de dolari României şi, deci, românilor.

Problema apare din faptul că este vorba de un câştig teoretic, potenţial, şi care depinde pe termen lung de o multitudine de factori, inclusiv de motivaţia şi interesul companiilor petroliere de a demara activităţi de extracţie în perimetrele offshore. În absenţa acestui interes, beneficiile pentru stat vor rămâne în zona potenţialului, fără a se materializa prea curând.

Forţate de investiţiile deja făcute şi de căutarea propriei profitabilităţi, companiile deja prezente au motive suficiente pentru a îşi dori continuarea activităţii în Marea Neagră. Condiţiile recent stabilite au surprins investitorii prin rapiditatea cu care au fost propuse şi adoptate, fără o consultare şi un dialog real cu mediul de afaceri, în baza impunerii unui punct de vedere mai degrabă politic şi dând peste cap orice calcul de plan de afaceri făcut anterior.

Impactul lor nu se cunoaşte şi nu a fost evaluat, decât prin prisma beneficiilor teoretice pentru statul român. Cel mai probabil gestul de forţă este unul cu putere de semnal, inclusiv politic în plan extern, care va aşeza pe viitor companiile şi reprezentanţii politici la noi negocieri pe marginea cadrului legal în domeniu (informaţii în acest sens apărând deja, neconfirmate însă, în mass-media). Modul lipsit de transparenţă şi dialog în care aceste schimbări importante au fost adoptate iniţial, transmite un nou semnal, extrem de preocupant, pentru marii inves­titori din orice domeniu, care văd cum modificări radicale ale condiţiilor de piaţă pot fi stabilite fără niciun avertisment.

În domeniul energetic, atenţia companiilor va fi acum cu atât mai mare asupra evoluţiilor proiectului de Lege 299/2018, adoptat de Senat şi care va intra în dezbatere la Camera Deputaţilor, propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii petrolului nr. 238/2004.

Iniţiat de mai mulţi deputaţi ALDE, proiectul de lege prezintă riscul ca activităţile de explorare onshore de data aceasta să fie practic blocate. Explicat cât mai simplu, proiectul stabileşte o condiţionalitate directă între exercitarea dreptului de servitute legală şi dobândirea folosinţei terenului de către companiile petroliere. Pentru simpla traversare a unui teren de către utilajele de prospectare geofizică va fi necesară obţinerea acordului de folosinţă de la fiecare proprietar.

Dacă un proprietar va dori să blocheze operaţiunile sau dacă va ridica pretenţii incorecte, soluţionarea va veni din instanţă după ani de zile. Având în vedere termenele stricte pentru derularea activităţilor de explorare stabilite de statul român în cadrul fiecărui acord de concesiune încheiat de ANRM, operatorii se vor vedea în imposibilitatea de a le respecta, iar interesul viitor pentru astfel de activităţi se va diminua. Statul Român va pierde astfel atât din cauza imposibilităţii cartografierii resurselor subsolului de pe teritoriul naţional, cât şi din cauza neexploatării viitoare a zăcămintelor cu potenţial comercial.

Combinate, cele două proiecte legislative (prima nefiind promulgată până astăzi) pot genera sub forma unui efect agregat, o lovitură puternică adusă independenţei energetice a României - ceea ce în final va fi în defavoarea exact a cetăţenilor români, cei pentru mai binele cărora se justifică, în termeni mai puţin tehnici şi mai degrabă politici, noile abordări offshore şi onshore. 

 

Sursa: bursa.ro

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS