Vocea întregului sector de
upstream din România

Marea Neagra – resurse energetice si potential economic

de Constantin Nita

Strategie energetica. Romania, hub energetic regional. Diversificarea surselor de aprovizionare. Consolidarea securitatii energetice. Crestere economica. Expansiunea companiilor energetice din Romania – Transgaz si Romgaz. Crearea de noi locuri de munca.

In ultimii trei ani, am reiterat cele de mai sus in contextul necesitatii adoptarii unei strategii energetice si am amintit despre importanta resurselor de gaze naturale de pe platoul continental al Marii Negre. Contextul ne este favorabil. Depinde doar de noi. Din pacate, observ o lipsa de preocupare fata de acest subiect, discutiile fiind superficiale si golite de continut! Ne aflam intr-o zona complicata din din perspectiva conflictului geopolitic generat de pozitionarea Rusiei si potentialele consecinte negative la nivelul aprovizionarii cu gaze in regiune. In ansamblu, tarile membre UE importa 66% din necesarul de gaze naturale, majoritatea tarilor din regiunea Europei Centrale si de Sud- Est neavand acces la surse diversificate de aprovizionare cu gaze naturale. In acelasi timp, Romania are una dintre cele mai reduse rate de dependenta de importuri energetice la nivelul UE , avand avantajul unei game diversificate de resurse primare. (Sursa: Eurostat)

Anul 2015 a fost marcat de initiative privind diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale la nivel regional. In iulie, tarile din Europa Centrala si de Sud-Est au semnat un Memorandum de intelegere privind initiativa de a deschide calea catre mai buna integrare a pietelor de energie ale UE si ale Comunitatii Energiei. Potrivit Memorandumului, o piata conectata de energie a UE, in cadrul careia energia circula liber intre frontierele statelor membre si in care niciun stat membru nu ramane izolat de retelele energetice ale UE este o conditie necesara pentru a crea o uniune energetica solida, cu o politica privind clima care sa fie orientata spre viitor. Obiectivul alinierii pietelor vizeaza asigurarea de energie sigura, durabila si la preturi abordabile pentru toti cetatenii si intreprinderile din UE. Pe termen mediu si lung, activitatea comuna in cadrul initiativei Comisiei Europene pentru conectarea retelelor de gaze in Europa Centrala si de Sud-Est (CESEC) va pune accentul pe construirea de noi conducte de gaze si pe utilizarea optima a infrastructurii existente (permiterea fluxului invers).

Printre proiectele de infrastructura anexate Memorandumului se afla: gazoductul transadriatic (TAP), terminalul LNG si sistemul de evacuare din Croatia, consolidarea sistemului in Bulgaria si Romania, interconexiunile intre Grecia si Bulgaria si intre Serbia si Bulgaria, conectarea gazului romanesc din perimetrele off-shore la sistemul romanesc ( in cazul in care exista cerere pentru capacitate din partea consortiului de productie off- shore).

In Romania, se vorbeste foarte putin despre aceste initiative. Lipsa noastra de reactie si incapacitatea de a ne maximiza potentialul ne poate lasa in situatia de a fi o ,,vesnica tanara speranta”. Trebuie sa remarc ca avem mari probleme in a vedea imaginea de ansamblu si in a crea dialog la nivel macro. Geopolitica Marii Negre include componenta energetica si ar trebui sa avem o dezbatere argumentata privind directia pe care vrem sa o urmam pentru ca existenta resurselor se traduce in: investitii straine directe; taxe la bugetul de stat; intrarea companiilor romanesti in parteneriate; crearea de noi locuri de munca; siguranta in alimentarea cu gaze naturale, la costuri competitive pentru consumatori; stimularea competitiei la nivelul pietei gazelor naturale din Romania! Infrastructura din Romania, ca si componenta a infrastructurii din UE, trebuie sa aiba un rol important in: asigurarea unui sistem de transport european sigur; imbunatatirea transportului transfrontalier; oferirea de solutii viabile pentru piata.

Avem o pozitie favorabila in sistemul de transport international din Europa Centrala si de Est. In acelasi timp, avem posibilitatea de interconectare a Sistemului National de Transport Gaze Naturale cu sistemul Vest-European si la resursele de gaze din zona Marii Caspice si Orientul Mijlociu. Pentru a avea rezultate pe masura potentialului in acest domeniu, trebuie realizate investitii in: cercetare geologica pentru descoperirea de noi rezerve de titei si gaze naturale; dezvoltarea capacitatii de inmagazinare subterana a gazelor; mentinerea capacitatii de transport si cresterea sigurantei in exploatarea conductelor de transport; interconectari ale Sistemului National de Transport cu cele similare din tarile vecine; reabilitarea sistemelor de distributie gaze si protectia mediului inconjurator.

Revenind la Marea Neagra, resursele estimate la nivelul sondei Domino-1 din perimetrul Neptun reprezinta echivalentul productiei Romaniei pe 4-8 ani (aprox. 42 – 84 miliarde de mc). Recent, a fost anuntata descoperirea unui nou zacamant, cu un volum estimat la aproape 30 de miliarde de metri cubi. Astfel, avem cateva elemente privind resursele si stim ce este de facut in legatura cu infrastructura. Ce facem mai departe? Este ingrijorator faptul ca, in ultimii doi ani, nu s-a reusit regandirea sistemului de redevente, in acest moment neexistand o adecvare a cadrului fiscal la specificul lucrarilor de explorare si exploatare off-shore. Productia de gaze naturale a generat, in 2014, 663,8 milioane de lei (149,5 milioane de euro), nivelul redeventei aferente productiei de gaze naturale crescand cu 33% comparativ cu 2013, cand a totalizat 498,8 milioane de lei. In acelasi timp, nivelul redeventelor din productia de titei a scazut cu 7,7%, de la 537,3 milioane de lei in 2013, la 495,9 milioane de lei (111,6 milioane de euro) anul trecut, pe fondul scaderii preturilor internationale ale barilului.

Sistemul de redevente – in prezent

a) o cota procentuala din valoarea productiei brute extrase, pentru operatiunile petroliere de exploatare a zacamintelor petroliere:

http://www.namr.ro/wp-content/uploads/2014/01/LP2382004.pdf (Sursa: ANRM)

b) o cota de 10% din valoarea veniturilor brute realizate din operatiuni petroliere de transport si tranzit al petrolului prin sistemele nationale de transport al petrolului, precum si din operatiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere aflate in proprietatea publica a statului;
c) o cota de 3% din valoarea venitului brut realizat din operatiunile de inmagazinare subteranaa gazelor naturale.

Consider ca noul sistem de redevente trebuie sa incurajeze dezvoltarea de proiecte benefice pentru economia locala (venituri la bugetul de stat, in acord cu tendintele inregistrate la nivel mondial in sectorul de petrol & gaze) si sa prevada diferentieri pentru exploatarile on-shore si cele off-shore (perimetrele marine de mica adancime si cele marine de mare adancime), dovedind competitivitate la nivel international. Vorbind despre Marea Neagra, putem lua ca reper Norvegia, stat care a creat, in 1972, Statoil. Obiectivul a vizat dezvoltarea unei industrii in domeniul petrolier. Astazi, ocupa pozitia 10 in topul celor mai mari companii petroliere la nivel mondial, fiind inca detinuta de stat in proportie de 67%!

  •  In 1990, Norvegia a creat ,,Petroleum Fund” pentru a raspunde fluctuatiilor preturilor petrolului si veniturilor fiscale (exploatarea resurselor din Marea Nordului)
  1. Veniturile fiscale si de acordare a licentelor de la companiile petroliere private
  2. Dobanzile si dividendele de la Statoil
  3. In 1998, Fondul a primit permisiunea de a investi 40% din bani pe pietele bursiere o In 2006, si-a schimbat denumirea in ,,Government Pension Fund Global”, fiind, in prezent, cel mai mare fond suveran din lume
  4. Incepand cu luna ianuarie 2014, fiecare norvegian (populatie de 5.1 milioane) e milionar in coroane norvegiene.
  •   Guvernul norvegian utilizeaza o parte din bani pentru a-si finanta partial bugetul (nu mai mult de 4% din valoarea activelor)

  •   Valoarea fondului reprezinta 183% din PIB-ul Norvegiei

  •   Cel mai mare fond suveran din lume detine aproape 1% din totalul actiunilor la nivel mondial

  •   Fondul de investitii al Norvegiei a realizat anul trecut primele investitii in Romania, in actiuni BRD, Banca Transilvania, Transgaz, Transelectrica, OMV Petrom si in actiunile Bursei de Valori Bucuresti

  •   Norvegia este al treilea mare exportator de gaze naturale, la nivel mondial. In cea mai mare parte, exporturile merg catre piata europeana – in special catre Germania, Marea Britanie, Belgia si Franta.

  • Toate perimetrele cu gaze naturale sunt in locatii off-shore

Cu siguranta, Norvegia este un model de succes. Cum putem adapta acest model la specificul Romaniei? Aceasta este o tema de reflectie pentru factorii de decizie. Nu aveam mult timp la dispozitie si trebuie sa fim constienti ca fara asumarea unor decizii cu impact pe termen mediu si lung potentialul nostru va ramane neexploatat si vom vedea consecintele la nivelul economiei nationale!

Sursa: Amos News, 6 noiembrie

 

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS