Vocea întregului sector de
upstream din România

Noul cadru al redevențelor în industria petrolului și gazelor din România

imagineMinisterul Economiei a publicat în luna octombrie proiectul de lege pentru resursele minerale, petroliere și hidro-minerale. Documentul include un cadru mult mai anticipat pentru redevențe pentru sectorul petrolier upstream. Într-adevăr, după trei ani de incertitudine cauzate de zvonuri și de diverse încercări de a schimba regimul redevențelor și pe fondul așteptărilor de ordin politic, pe care Guvernul ar trebui să le ia de la extracția de petrol și gaze, proiectul de lege a adus investitorilor o nevoie gradul de claritate și închidere.

Printre altele, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) va putea organiza o nouă cerere de licitații de concesiune pentru noi perimetre petroliere - Runda XI, nouă ani după cea precedentă.

În fața ei, propunerea noilor redevențe este copleșitoare și destul de conservatoare. Pentru petrol și gaze extrase pe uscat, proiectul menține dispozițiile legale în vigoare. Tabelul 1 de mai jos le prezintă pentru gazele naturale. Modificările unice se referă la frecvența plății (lunar, spre deosebire de trimestrial, așa cum se întâmplă în prezent) și prețul de referință utilizat pentru a calcula valoarea producției brute - standardul internațional Brent pentru țiței și, în mod insidios, media prețul gazului pe platforma de tranzacționare OPCOM (încă nu funcționează încă). Este important faptul că proiectul prevede că acordurile petroliere existente nu vor fi afectate de modificările ulterioare - adică până când titularii vor cere prelungirea concesiilor, caz în care termenii vor intra în vigoare.

O noutate semnificativă în proiectul de lege este introducerea unui cadru separat de redevențe pentru producția de petrol și gaze offshore. Tabelul 2 prezintă numai pentru gazele naturale, însă structura este aceeași și pentru petrol.

Cadrul offshore constă din două componente de redevență: o redevență fixă ​​care se aplică întregii producții de petrol și gaze, respectiv 8% pentru petrol și 10% pentru gaze naturale și una variabilă, care crește treptat împreună cu nivelul de producție, aplicând dincolo de un prag definit. Cu toate acestea, suma redevențelor fixe și variabile nu va depăși cotele maxime ale cadrului actual: 13,5% pentru petrol și 13% pentru gaz.

Acum, câteva comentarii cu privire la forma și conținutul proiectului de propunere. În ceea ce privește forma, concepția legiuitorului a fost de a reuni într-o singură lege toate redevențele privind resursele minerale, petroliere și hidro-minerale. Cu toate acestea, un fel de unificare mai ușor de utilizat și mai transparent ar fi fost acela de a reuni într-un singur text legislativ toate elementele care constituie regimul fiscal al petrolului și al gazului din amonte. Aceasta include, în afară de redevențe, impozitul pe profit generat de liberalizarea prețurilor pentru gaze naturale. De fapt, așa cum arată un studiu Deloitte din 2017, în România nivelul de impozitare efectivă în amonte a crescut în 2015 față de 2014 de la 15% la 15,7% în prima jumătate a anului și la 16,9% la la sfarsitul anului 2015, ajungand la 17,5% in 2016. Pe de alta parte, pe fondul scaderii preturilor petrolului, ratele medii ale redeventelor in statele membre ale UE au scazut in 2015 la 10%, de la 11,7% in 2014. La sfarsitul zilei, o întrebare cheie este cât de competitiv este cadrul fiscal general în O & G în amonte de alte destinații potențialilor investitori.

În ceea ce privește caracteristicile cadrului de regrupare propus, este din nou evident că o căutare a simplității și aplicabilității uniforme vine cu costul progresivității și al diferențierii. Progresivitatea înseamnă că rata redevenței ar trebui să crească odată cu creșterea valorii producției și să se diminueze în consecință, pe măsură ce această valoare scade - pe fondul volumului și prețului producției. În practică, un sistem fiscal care nu este progresiv - deci este regresiv - nu va încuraja investitorii din amonte să pună bani într-un mediu cu prețuri scăzute la petrol și gaz și nu va oferi un guvern satisfăcător dacă prețurile sunt ridicate.

În sistemul românesc, redevența pentru producția de gaze este aceeași la ieșiri egale, indiferent de costurile variate de extracție în timp. Acest lucru conduce operatorul la reducerea nivelului de investiție, deoarece prețurile scad - ceea ce sa observat de fapt în sectorul amonte din România în ultimii ani. Prin urmare, impozitarea producției sau a veniturilor este o impozitare regresivă, deoarece firmele cu venituri mai mari / cele mai mici profituri plătesc mai mult decât profitul lor decât firmele cu costuri reduse.

Diferențierea înseamnă că cadrul de redevențe ar trebui să fie adaptat pentru specificul geologic al României și să deseneze distincții semnificative, pentru a se asigura că valoarea subterană a unui domeniu extras eficient în interesul comun al statului și al operatorului. Astfel, în timp ce distincția onshore / offshore reprezintă un pas înainte, ar fi trebuit să se facă mai multă diferențiere în fiecare dintre aceste domenii: apă adâncă, apă de mică adâncime, maturitate pe câmp, tehnologie de recuperare îmbunătățită etc. Un royalty plătit de 10% pentru producția de gaze offshore indiferent de caracteristicile câmpului, va descuraja operatorii să continue producția, deoarece producția de câmp începe să scadă după platou și intră în faza de coada. Prin urmare, volumul mare de gaz riscă să fie lăsat subteran.

În ceea ce privește pe uscat, în România există peste 400 de câmpuri de petrol și gaze și peste 13.000 de sonde active. Țara are una dintre cele mai scăzute producții pe godeu în întreaga UE: 21 bep / zi / godeu, comparativ cu 2,350 în Norvegia, 964 în Danemarca, 363 în Marea Britanie și 271 în Italia (Deloitte 2017). În plus, câmpurile românești au un grad ridicat de fragmentare; mai mult de 25% din petrol este extras cu o recuperare sporită, care este intensivă din punct de vedere al capitalului (creșterea presiunii rezervoarelor, forarea profundă etc.). Prin urmare, este în interesul statului român să ofere stimulente fiscale operatorilor de astfel de domenii fragmentate și mature, astfel încât investițiile în mai multe tehnologii să fie făcute pentru a accesa acei hidrocarburi greu de obtinut.

Concluzie: În timp ce noua propunere de redevențe este mult mai puțin dăunătoare decât mulți dintre ei s-au temut, cu siguranță nu este una modernă, progresivă și diferențiată, capabilă să ofere o afacere pe termen lung câștigătoare atât statului, cât și investitorilor. Este unul simplu, care poate adapta capacitatea instituțională slabă a ANRM. Dar este, de asemenea, regresivă, care poate descuraja investițiile într-un mediu de creștere a costurilor operaționale.

România are nevoie de un cadru fiscal sofisticat pentru industria petroliera, bine adaptat la realitatea sa geologică și suficient de flexibil pentru a rezista volatilității notorii a piețelor petrolului și gazelor cel puțin pe durata unui ciclu de investiții în această industrie (25-30 ani). În caz contrar, România va trebui probabil să se supună durerii de a renegocia din nou regimul fiscal pentru industria petroliera într-un deceniu cel mult.

 

Sursa: enpg.ro

 

STIRI INTERNATIONALE

Romania: ADX Energy...

ADX Energy has announced that Reabold Resources and ADX have agreed to a number of funding options for Danube Petroleum in order to provide funding...

Argentina: Echo Energy...

Echo Energy, the Latin American focused upstream oil and gas company, has announced Board changes and provided an update on its planned operational...

Georgia: Block Energy...

Block Energy has signed a service agreement for the provision of an advanced downhole perforation technology in order to re-complete up to eight...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS