Vocea întregului sector de
upstream din România

Noul sistem de redevente din sectorul Upstream de petrol si gaze din Romania

imagineMinisterul Economiei a publicat in octombrie proiectul de lege privind resursele minerale, hidro-minerale si de petrol. Documentul include un sistem de redevente de mult anuntat pentru sectorul Upstream de petrol si gaze. Intr-adevar, dupa trei ani de incertitudine provocata de zvonuri si diverse incercari de a schimba sistemul de redevente, in contextul unor asteptari stimulate politic ca guvernul sa incaseze mai mult din extractia petrolului si a gazelor naturale, proiectul de lege a adus investitorilor un necesar spor de claritate si finalitate. [UPDATE: Pe 5 decembrie, ministrul Economiei a anuntat ca isi retrage propunerea de lege privind redeventele, estimand ca intregul pachet legislativ privind reglementarea sistemului de redevente al concesiunilor resurselor minerale, petroliere si hidrominerale va fi revizuit si va fi votat in Parlament in luna februarie a anului 2018.] Intre altele, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) va putea astfel sa organizeze un nou apel de licitatie pentru ofertele de concesiune ale noilor perimetre de petrol si gaze – Runda XI, la noua ani distanta de fata de precedenta.

La prima vedere, noua propunere de redevente este neinteresanta si destul de conservatoare. Pentru petrolul si gazele extrase onshore, proiectul mentine prevederile legale actuale. Tabelul de mai jos le prezinta pentru gaze naturale. Singurele modificari vizeaza frecventa platilor (lunar, fata de trimestrial, cum este in prezent) si pretul de referinta folosit pentru calcularea valorii productiei brute – referinta internationala Brent pentru titei si, implicit, pretul mediu al gazelor pe platforma comerciala OPCOM (care inca nu este operationala). Important este ca proiectul mentioneaza ca acordurile existente privitoare la petrol nu vor fi afectate de modificarile ulterioare – respectiv pana cand detinatorii de titluri vor solicita extinderea concesiunilor, caz in care noile conditii vor intra in vigoare. O noutate semnificativa in proiectul de lege o constituie introducerea unui sistem separat de redevente pentru productia offshore de petrol si gaze.

Tabelul 2 prezinta situatia doar pentru gaze naturale, dar structura este aceeasi si pentru petrol. Sistemul offshore este constituit din doua componente de redevente: o redeventa fixa care se aplica intregii productii de petrol si gaze, respectiv 8% pentru petrol si 10% pentru gaze naturale – si una variabila care creste treptat odata cu nivelul productiei, aplicabila dupa depasirea unui prag definit. Totusi, suma redeventelor fixe si variabile nu va depasi cotele maxime ale sistemului actual: 13,5% pentru petrol si 13% pentru gaze. In cele ce urmeaza, cateva comentarii privind forma si continutul propunerii de proiect. In ceea ce priveste forma, conceptia legislatorului a fost aceea de a aduce laolalta intr-o singura lege toate redeventele pentru resurse minerale, hidro-minerale si de petrol. Totusi, un mod mai usor si transparent de unificare ar fi fost acela de a aduce la un loc, intr-un singur text de lege, toate elementele care constituie regimul fiscal pentru sectorul Upstream de petrol si gaze. Acesta include, pe langa redevente, taxa pe profitul exceptional pentru gaze naturale rezultat din liberalizarea preturilor.

De fapt, dupa cum se arata intr-un studiu realizat de Deloitte in 2017, in Romania, nivelul impozitarii efective pentru sectorul Upstream a crescut in 2015 fata de 2014 de la 15% la 15,7% in prima jumatate a anului si la 16,9% la sfarsitul anului 2015, ajungand la 17,5% in 2016. Pe de alta parte, in contextul scaderii preturilor la petrol, ratele medii ale redeventelor in statele membre ale UE au scazut in 2015 la 10% de la 11,7% in 2014. Pana la urma, o intrebare cheie este cat de competitiv este sistemul nostru fiscal general in sectorul Upstream de petrol si gaze comparativ cu alte posibile destinatii ale investitorilor de aici. In ceea ce priveste caracteristicile sistemului de redevente propus, este iarasi evident ca simplitate si aplicabilitatea uniforma se realizeaza cu pretul progresivitatii si al diferentierii. Progresivitate inseamna ca rata redeventei ar trebui sa creasca odata cu cresterea valorii productiei si, de asemenea, sa se reduca odata cu scaderea valorii acesteia – pe baza volumului si a pretului de productie. In practica, un sistem fiscal neprogresiv – deci regresiv – nu va incuraja investitorii din sectorul Upstream sa cheltuiasca intr-un context cu preturi mici la petrol si la gaze naturale si nu va asigura un castig satisfacator pentru guvern in perioadele de preturi ridicate.

In sistemul romanesc, redeventa pentru productia de gaze este aceeasi la capacitati egale, indiferent de oscilatiile in timp ale costurilor de extractie. Aceasta il determina pe operator sa reduca nivelul investitiilor pe masura ce preturile scad – lucru de altfel observat in ultimii doi ani in sectorul Upstream din Romania. Astfel, taxarea productiei sau a veniturilor este o taxare regresiva, firmele cu costuri mari si profit mic sfarsesc prin a plati mai mult raportat la profitul lor, decat firmele cu costuri mici. Diferentiere inseamna ca sistemul de redevente trebuie ajustat la specificitatea geologica a Romaniei si sa vina cu distinctii semnificative pentru a se asigura ca valoarea subterana a unui zacamant este eficient valorificata in interesul reciproc al statului si al operatorului.

Astfel, in timp ce distinctia onshore/offshore reprezinta un pas inainte, ar fi fost nevoie de mai multe distinctii, in fiecare din aceste domenii: ape adanci, ape de mica adancime, gradul de maturitate a zacamantului, tehnologii de recuperare avansata etc. O redeventa fixa de 10% la productia offshore de gaze, indiferent de caracteristicile terenului, va descuraja, foarte probabil, operatorii sa continue sa produca pe masura ce randamentul unui zacamant incepe sa scada, dupa faza de platou, si intra in faza de regres. Prin urmare, volume considerabile de gaze risca sa ramana in subteran. In ceea ce priveste segmentul onshore, exista peste 400 zacaminte de petrol si gaze in Romania si peste 13.000 sonde active. Romania are una dintre cele mai mici productii per sonda din UE: 21 bep/zi/sonda, fata de 2.350 in Norvegia, 964 in Danemarca, 363 in Marea Britanie si 271 in Italia (Deloitte, 2017). In plus, zacamintele din Romania au un grad ridicat de fragmentare; peste 25% din titei este extras prin procedee de imbunatatire a gradului de recuperare, care sunt scumpe (cresterea presiunii din rezervor, forare la adancime etc.). Astfel, este in interesul statului roman sa acorde stimulente fiscale operatorilor acestor terenuri fragmentate si mature pentru ca procesul de investire in tehnologie suplimentara sa aiba loc pentru a accede la hidrocarburile greu de obtinut.

Concluzie: Desi noua propunere de redevente este mult mai putin daunatoare decat s-au temut unii, aceasta cu siguranta nu este una moderna, progresiva si diferentiata, capabila sa ofere un contract pe termen lung de tip win-win statului si investitorilor deopotriva. Este o propunere simpla care poate lua in considerare slaba capacitate institutionala a ANRM. Dar este si regresiva, ceea ce poate descuraja investitiile in contextul cresterii costurilor de operare. Romania are nevoie de un sistem fiscal pentru petrol si gaze mai sofisticat, bine ajustat la realitatile sale geologice si suficient de flexibil pentru a face fata volatilitatii bine cunoscute a pietelor de petrol si gaze pentru durata unui ciclu de investitii in aceasta industrie (25-30 ani). In caz contrar, Romania va trebui probabil sa plateasca pretul unei noi renegocieri a regimului fiscal pentru titei si gaze in cel mult un deceniu. Energy Policy Group a expus principiile unui sistem de redevente progresiv, diferentiat si flexibil, intr-un document din iunie 2015, intitulat „Sistemul fiscal romanesc pentru productia offshore de titei”.

de Radu Dudau

 

Sursa: energynomics.ro

STIRI INTERNATIONALE

Brazil: Petrobras...

Petrobras has announced the beginning of the non-binding phase related to the sale of its entire equity share in three onshore production fields -...

US: TomCo Energy...

Tomco Energy has announce a placing to raise GBP 550,000 and the acquisition of additional oil shale leases, located within the Uintah Basin, in...

Thailand: Tap and...

JV partner Tap Oil has announced that a new offtake agreement has been signed in relation to the marketing of crude from the Mubadala-operated...
STIRI LOCALE

Valentin Radu, noul...

Fostul CEO al Ţiriac Holdings, Valentin Radu, a fost ales în funcţia de preşedinte al...

ArcelorMittal Galaţi...

Combinatul Siderurgic de la Galaţi va produce tabla ce va fi utilizată pentru construcţia...

AFM a avizat noi...

Alte 260 de dosare pentru 475 de autovehicule au fost aprobate, joi, în cadrul Programului...
COTATII OIL & GAS