Vocea întregului sector de
upstream din România

Politicile populiste au nota de plata costisitoare pentru economia reala - Daniel Apostol, Secretar General ROPEPCA

Problema liberalizarii pietei de gaze naturale revine in atentia publicului larg pentru ca este din nou abordata dintr-o perspectiva riscanta, populista. Mai mult, modul in care este pusa in dezbatere publica liberalizarea duce la contondente majore intre jucatorii din piata.

Cel mai surprinzator punct de vedere vine de la distribuitori, care abordeaza o perspectiva populista, de presupusa protectie a consumatorului casnic, opunandu-se astfel liberalizarii. Acestia atrag atentia in mod alarmist asupra unor potentiale cresteri de preturi la consumatorul final, dar uita sa comunice ca 50% din pretul final, platit din buzunatul consumatorului casnic, se duce pe tarife de distributie, transport si inmagazinare. Practic, in cazul gazelor naturale, marfa in sine reprezinta doar jumatate din pretul final platit de consumator, ca pondere, aceasta fiind o situatie exceptionala: Romania este tara care, desi are cel mai mic pret la gazele naturale la consumatorii casnici din Uniunea Europeana, are cea mai mare pondere de tarife de retea.

Disputa din piata cu privire la liberalizarea totala a pietei gazelor naturale - asumata de Romania in relatia cu UE - se petrece in cadrul dezbaterii parlamentare privind aprobarea OUG 64/2016 care prevede liberalizarea pentru consumatorii casnici de la 1 aprilie anul acesta prin eliminarea obligatiei producatorilor de a pune cu prioritate la dispozitia pietei reglementate gazele din productia interna, obligatie considerata de Comisia Europeana drept restrictie a liberei circulatii a marfurilor in spatiul comunitar si pentru care Comisia a demarat o actiune de infringement impotriva Romaniei. Riscul este maxim ca solutia parlamentara de adoptare a OUG 64 sa fie o solutie la randul ei populista, "acoperita" de plangerile distribuitorilor si fara sa tina cont de realitatile din piata si de perspectivele sectorului de productie de gaze naturale din Romania, un sector important pentru economie, locuri de munca si pentru veniturile la bugetul de stat.

In plus, desi producatorii de gaze naturale sunt obligati sa plateasca, inca din 2014, un impozit de 60% pe veniturile realizate in urma liberalizarii, venituri ce ar fi trebuit transferate, conform notei de fundamentare a OUG 13/2014 care instituie acest impozit, catre consumatorii vulnerabili, Guvernul nu a definit pana acum consumatorul vulnerabil de gaze naturale pentru care eventuale cresteri de pret ar avea un impact negativ. Dupa cum arata recent o analiza de presa, daca liberalizarea pietei gazelor va fi "impinsa" dincolo de termenul de 1 aprilie prevazut in OIUG 64/2016, Romania risca sa piarda unul dintre cele mai mari proiecte din ultimii 10 ani, respectiv ar putea pierde finantarea europeana de 180 de milioane de euro destinata gazoductului BRUA.

Mai mult, reamintesc ca anul trecut a inceput o investigatie a CE asupra celor doi producatori autohtoni de gaze naturale (OMV Petrom si Romgaz) si asupra Transgaz, iar o amanare a liberalizarii ar putea fi un factor agravant ce ar duce la amendarea Romaniei. Anul trecut, presedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, cerea Guvernului Romaniei eliminarea barierelor fizice si comerciale in exportul gazelor naturale, in schimbul finantarii de 180 de milioane de euro pentru construirea partii romanesti a gazoductului care va traversa Bulgaria- Romania-Ungaria-Austria.

Potrivit Hotnews, in septembrie 2016 a fost elaborat un proiect de OUG prin care a fost eliminata prevederea legislativa care impunea livrarea cu prioritate a gazelor din productia interna catre casnici si centralele termice. Totodata era specificat calendarul de liberalizare deplina a pietei gazelor naturale, in contextul in care pentru consumatorii industriali liberalizarea s-a produs deja din 2015, fara consecintele negative asteptate privind cresterile de pret.

Parlamentul doreste acum "ajustarea ordonantei" din evidente scopuri politicianiste dar care ar mentine reglementarea gazelor din productia interna si aplicarea, in continuare, a obligatiei privind prioritatea, ceea ce ar insemna de fapt intoarcerea in procedura de infringement. Obligatia de punere cu prioritate gaze naturale la dispozitia pietei casnicilor si a centralelor termice pentru casnici creeaza, in fapt, o politica nociva in piata prin care furnizorii au posibilitatea sa cumpere gaze la pret reglementat de la producatori, pe care apoi le vand la pret de piata, maximizandu-si profiturile. Destinatia finala acestor cantitati de gaze este foarte dificil de urmarit, desi ea trebuie respectata conform legii. In cazul in care s-ar relua procedura de infringement, Curtea de Justitie a Uniunii Europene ar putea impune Romaniei o substantiala (zeci de mii de euro pe zi), iar Comisia Europeana ar bloca finantarea BRUA.

Intr-o consultare a pietei la invitatia Comisiei de Industrie si Servicii a Camerei Deputatilor, reprezentantii distribuitorilor s-au aratat ingrijorati de soarta consumatorului casnic, dar au uitat sa mentioneze ca tot ei au cerut majorarea tarifelor de distributie cu 74% (potrivit aceluiasi site citat). Principalii distribuitori si furnizori (E.ON si Engie - fost GDF Suez) sustin ca liberalizarea ar arunca in aer preturile pentru consumatorii casnici. Dar argumentul
distribuitorilor nu se sustine in contextul in care 50% din pretul final incasat revine operatorilor de distributie si altor operatori de retea si tot ei sunt cei ce au cerut ANRE tarife de distributtie mai mari cu 40%, iar majorarea s-ar transfera direct tocmai in pretul final la consumator. Tot ei au cerut si majorarea tarifului reglementat cu 40%. Niculae Havrilet, presedintele ANRE, sustine ca o eventuala liberalizare a preturilor la gazele din productia interna cu incepere de la 1 aprilie nu ar produce cresteri semnificative de pret la consumatorul casnic, pentru ca acesta ar fi reglat de piata in functie de productie si importuri.

In orice caz, o crestere de 10% a pretului de productie a gazului natural s-ar reflecta intr-o crestere de doar 5% a pretului la consumatorul final, pretul marfii avand o apondere de doar 50%. De fapt, in ultimii ani s-a constatat, oricum, convergenta preturilor reglementate cu preturile de pe piata libera, motiv pentru care pretul la consumatorii casnici a fost inghetat in 2016 la 60 RON/MWh. La acel moment, in iulie 2016, Guvernul a cosiderat ca o crestere de la 60 lei/MWh la 66 lei/MWh, cum prevedea calendarul de dereglementare in vigoare, ar fi condus la cresterea preturilor reglementate peste nivelul celor de pe piata libera. Din acest punct de vedere nu se mai justifica amanarea liberalizarii dupa data de 1 aprilie. Ordonanta de Urgenta 64/2016 se afla in dezbatere la Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor, comisie la care este presedinte Iulian Iancu (PSD), care spunea recent ca "Romania isi propune sa treaca la liberalizare ‘subit, peste noapte’", tot el spunand si ca "o liberalizare totala a pretului la gaze naturale cu patru ani inainte de vreme va pune pe butuci rice discutie privind salvarea sistemelor centralizate de alimentare cu apa calda si caldura".

Liberalizarea preturilor in sectorul gazelor naturale este un obiectiv asumat de Romania inca dinaintea aderarii la Uniunea Europeana, termenul initial fiind 2007. In acest sens, este important de pornit de la prezumtia ca dereglementarea preturilor nu reprezinta o situatie exceptionala in beneficiul unic al producatorilor si care garanteaza acestora venituri suplimentare, nemeritate, ci o revenire la normalitate, respectiv la o rata de rentabilitate situata la nivelul industriei globale, o rata de rentabilitate care ia in considerare eforturile investitionale si care corespunde raportului cerere-oferta, cu riscurile de piata aferente. Liberalizarea reprezinta si o conformare cu legislatia Uniunii Europene, cu scopul final de a asigura preturi de piata, competitive.

Liberalizarea este in beneficiul consumatorului final, care are de castigat de pe urma unei concurente reale intre furnizori, cu accent pe servicii de calitate si politica de pret concurentiala. Pe termen mediu si lung, liberalizarea este in beneficiul securitatii energetice pentru ca semnalul corect de pret dat de raportul cerere-oferta este de natura sa stimuleze investitiile in explorarea si exploatarea de gaze naturale in interes si in beneficiu national.

Sursa: Profit.ro

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS