Vocea întregului sector de
upstream din România

Poziţia dominantă conferită furnizorilor în liberalizarea pieţei gazelor pentru clienţii non-casnici de la 1 ianuarie 2015

Prin Legea gazelor s-a stabilit, în urmă cu 2 ani şi jumătate, data de 1 ianuarie 2015 ca fiind data la care dispare piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici şi se instaurează piaţa în care gazele se pot tranzacţiona liber.

În urmă cu 2 ani şi jumătate, se stabilea „Masterplanul” de trecere treptată de la piaţa liberalizată la piaţa liberă, care conţinea două direcţii:

  • Calendarul de dereglementare a preţului gazelor, care să asigure o creştere treptată a preţului de la preţul reglementat la preţul pieţii. Acesta a fost pus în aplicare de Guvernul României prin mai multe Hotărâri de Guvern.
  • Planul de diseminare şi informare a clienţilor, care să asigure pregătirea clienţilor pentru momentul 1 ianuarie 2015 şi care prevedea în principal obligaţii pentru reglementatorul pieţei de gaze, care trebuiau să se desfăşoare în perioada 2012 – 2014 dar care nu s-au realizat.


Liberalizarea pieţii de gaze a început în urmă cu 2 ani şi jumătate; pregătirea clienţilor pentru data de 1 ianuarie 2015 era o componentă esenţială a „Masterplanului”, care nu existat.

În data de 6 noiembrie 2014 (cu mai puţin de 30 de zile lucrătoare până la data limită la care clienţii non casnici trebuiau să iasă din piaţa reglementată), ANRE a impus furnizorilor care vând gaze în piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici să-i informeze pe aceştia, că sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă cel târziu la 31 decembrie 2014 sau să accepte continuarea timp de 6 luni a contractului furnizorul existent în luna decembrie, dar cu un preţ propus (impus) de furnizor.

Furnizorii, în mod natural si pentru a preveni să-şi piardă clienţii, au făcut la sfârşitul lunii noiembrie 2014 o „informare” formală, incompletă, deficitară etc. a clienţilor, astfel încât aceştia să înteleagă că o continuare a relaţiei cu ei este cel mai avantajos lucru.

Lipsa informării clienţilor, timpul scurt alocat negocierii dintre furnizori şi clienţii non-casnici, lipsa medierii neînţelegerilor contractuale rezultate în urma negocierii între foşti clienţi non-casnici reglementaţi şi furnizorii de gaze, sunt elemente premeditate, care au conferit o poziţie dominantă furnizorilor la data de 1 ianuarie 2015.

Ulterior etapei „convingerii” clienţilor asupra procesului de liberalizare, în luna decembrie 2014, furnizorii au înaintat oferte de gaze dezavantajoase pentru proprii clienţi non-casnici, întelegând că:

  1. Clienţii chiar dacă vor avea cunoştiinţele şi capacitatea, nu vor avea timp să negocieze, datorită zilelor libere din cursul lunii decembrie 2014,
  2. În conformitate cu legea gazelor, dacă până la 31 decembrie 2014, nu se încheie un contract de furnizare, se comite o ilegalitate dublă:
  • de către furnizor: livrare de gaze fără contract;
  • de către client: consum fraudulos în lipsa unui contract.
  • In aceasta situatie, se evidenṭia implicit obligaţia legală a furnizorilor de a opri livrarea gazelor.

În conformitate cu Legea gazelor, ANRE, nu poate interveni în medierea situațiilor (comerciale) apărute între furnizorii de gaze și clienții non-casnici obligați să devină eligibili la data de 1 ianuarie 2015, deși divergențele care apar între furnizori și clienți sunt urmare :

  • a procesului de trecere obligatorie de la piața reglementată la piata liberalizată;
  • a faptului ca procesul s-a derulat în timpul sărbătorilor de iarnă, caracterizate de lipsa activității;
  • a faptului ca informările și ofertele pentru cantitățile de gaze aferetente anului 2015, au fost transmise cu mai puțin de 30 de zile lucrătoare înainte de data de 31 decembrie 2014, data expirării contractelor existente;
  • a faptului ca procesul se intamplă în plină iarnă, fapt ce face ca orice limitare a livrării gazelor să aducă potențiale pagube materiale;
  • a lipsei punerii în aplicare a programului de diseminare a informaților privind trecerea de la o piață reglementată la o piață liberă (obligația conform Memorandumului privind dereglementarea prețurilor reglementate să pună în aplicare un master plan de informare a consumatorilor, obligație care nu a fost onorată)
  • a instituirii perioadei de semireglementare de 6 luni împusă de ANRE (1 ianuarie – 30 iunie 2015), care să asigure trecerea treptată de la piața reglementată la piața nereglementată, cu scopul de a proteja clienții non-casnici și a asigura continuitatea livrării gazelor. Clienţii au fost astfel puşi în singura situaţie posibilă, aceea de a accepte oferta furnizorilor lor impliciti, altfel exista riscul să fie deconectaţi de la gaze în plină iarnă.


Liberalizarea pieţii de gaze pentru clienţii non-casnici a fost transformată dintr-o oportunitate pentru clienţi, într-o oportunitate pentru furnizori.

Vom continua să vă prezentăm, cu cât a crescut preţul gazului ofertat la clienţii non-casnici la 1 ianuarie 2015, care a fost reducerea de preţ pe care au obţinut-o unii clienţii non-casnici (cei foarte puţini care au avut cunoştiinţele necesare purtării unei negocieri corecte), în negocierea pentru furnizarea incepand de la 1 ianuarie 2015, care sunt „pericolele” din contractele de furnizare înaintate către clienţi, ceea ce trebuiau să facă şi nu au făcut instituţile statului etc.În vederea dezvoltării pieţei de gaze şi a protejării clienţilor, am decis să lansez campania Preţuri Corecte La Gaze, pe Twitter:

SC GECS SRL
Tel: 0729376189,
email: manager@gecs.ro

Acestei iniţiative s-au alăturat până în prezent:

Blogurile: www.dumitruchisalita.ro, www.adevarul.ro, www.enpg.ro
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008835219110
SC Gas&Energy Expert SRL Tel: 0723923923, email: pretcorectlagaze@gmail.com

care vor acorda consultaţii, gratis pentru clienţi non-casnici, în următoarea perioadă.

Vă invit să vă alăturaţi acestei iniţiative pentru a avea Prețuri Corecte la Gaze.

Scris de Dumitru Chisalita [sursa]

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS