Vocea întregului sector de
upstream din România

Producatorii de gaze cer parlamentarilor, in pragul votului final, o decizie corecta in cazul tranzactionarii gazelor exclusiv pe OPCOM: vor fi discriminari si efecte negative majore

imagineObligatia de a tranzactiona gaze naturale, intr-o maniera prestabilita, exclusiv pe platforma OPCOM constituie o politica restrictiva din punct de vedere comercial si introduce un regim discriminatoriu intre regulile de comercializare a gazelor naturale pentru productia interna si regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, intrucat producatorii straini vor avea dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din Romania, in vreme ce producatorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie sa incheie asemenea contracte, atentioneaza Romanian Black Sea Titleholders Association – RBSTA (Asociatia Romana a Concesionarilor Offshore din Marea Neagra).

La randul sau, Asociatia Romana a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA) cere parlamentarilor ca, in pragul votului final in Comisia de Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor pe amendamentele propuse la OUG 64/2016 in vederea adoptarii acesteia prin lege, sa ia o decizie care sa tina cont de punctele de vedere exprimate de toate partile interesate, inclusiv de catre reprezentantii industriei. Profit.ro a anuntat marti, in exclusivitate, ca membrii Comisiei de industrii a Camerei Deputatilor, condusa de social-democratul Iulian Iancu, refuza sa-si modifice raportul de adoptare a Ordonantei de Urgenta 64/2016 privind liberalizarea pretului gazelor la producatori, insistand sa acorde monopolul operarii pietelor centralizate OPCOM-ului si sa oblige producatorii sa tranzactioneze, de la 1 ianuarie 2018, marfa pe aceste piete, cu o cota initiala de 70% din productie, procent majorat anual de Guvern, “pana la atingerea cotei de 100%”.

"ROPEPCA face un apel la intelepciune si corectitudine in discutarea introducerii unui monopol intr-o piata libera si avertizeaza cu privire la riscurile pe care o astfel de decizie le ridica impotriva bunei functionarii pietei de gaze naturale. 19 dintre cei mai importanti detinatori de acorduri de concesiune petroliera onshore incheiate cu statul roman reamintesc problemele grave ale industriei si sintetizeaza punctele de vedere exprimate in spatiul public, inclusiv in mesajele transmise tuturor institutiilor cu atributii in acest sens. Membrii asociatiei accentueaza inca o data consecintele negative majore probabile pe care amendamentele votate in cadrul Comisiei, daca vor fi adoptate, le vor avea asupra industriei de explorare si productie de gaze naturale si asupra securitatii in aprovizionarea cu gaze naturale la nivel national si regional, pe termen scurt, mediu si lung", transmite organizatia.

Aceasta avertizeaza ca obligatia propusa pentru producatorii de gaze naturale de a comercializa intreaga cantitate de gaze naturale produsa domestic exclusiv pe platforma romana de tranzactionare de gaze naturale pentru o perioada nelimitata de timp reprezinta restrictii asupra (i) acordurilor comerciale bilaterale agreate prin negociere directa, (ii) livrarilor trans-frontaliere de gaze naturale agreate prin negociere directa, reprezentand in fapt o interdictie asupra comertului de gaze naturale direct bilateral cu furnizori, traderi si consumatori din alte State Membre, (iii) exportului de gaze naturale, (iv) dreptului producatorilor de a dispune liber de gazul natural produs, asa cum este stipulat in acordurile de concesiune incheiate cu Guvernul Romaniei. Mai mult, asemenea obligatii ar constitui un regim discriminatoriu intre regulile de comercializare a gazelor naturale pentru productia interna si regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, intrucat producatorii straini vor avea dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din Romania, in vreme ce producatorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie sa incheie asemenea contracte.

„In primele luni ale anului 2017, 15 milioane MWh de gaze naturale au fost deja tranzactionate pe Bursa Romana de Marfuri, fata de un total de 14 milioane MWh pentru intreg anul 2016. Aceasta evolutie in activitatea de tranzactionare arata ca piata romana de gaze naturale se dezvolta in sensul cresterii lichiditatii; astfel, o obligatie a producatorilor de a tranzactiona 100% din gazul natural extras pe platforme de tranzactionare nu se justifica", afirma Harald Kraft, presedintele ales al ROPEPCA.

In plus, propunerile votate de catre Comisie reduc flexibilitatea pietei prin permiterea licentierii unei singure platforme de operare. Aceasta s-ar traduce in esenta in transferarea responsabilitatii pentru functionarea pietei de gaze naturale intr-o mare masura catre institutii guvernamentale, si ar crea o singura platforma de piata, cu atributii monopoliste. Amendamentele nu reflecta scopul si natura reglementarilor europene din sectorul gazelor naturale si nu sunt sustinute de precedente din alte state membre.

Mai departe, amendamentele votate ar putea avea un impact negativ direct asupra dezvoltarii de infrastructura de gaze naturale din Romania si interconectarea cu tarile vecine, deoarece investitiile de infrastructura necesita de regula angajamente de plata pe termen lung din partea participantilor la piata. In prezent, in Romania exista peste 400 de zacaminte petroliere si peste 13.000 de sonde active. Pentru mentinerea constanta a nivelului productiei de titei si gaze este nevoie de investitii semnificative si de un cadru fiscal stabil, predictibil si prietenos, precum si de o piata libera de tranzactionare care sa permita stabilirea unor preturi corecte, reflectand realitatile care determina evolutia industriei.

ROPEPCA reuneste 19 dintre cei mai importanti detinatori de acorduri de concesiune petroliera onshore incheiate cu statul roman. Membrii asociatiei detin majoritatea acordurilor de concesiune petroliera pentru blocurile de explorare, dezvoltare si productie onshore din Romania, reprezentand pentru anul 2016 investitii cumulate de 650 milioane de euro, o cifra de afaceri de aproape 2.9 miliarde de euro, contributii catre bugetul de stat de 300 milioane de euro, precum si crearea si mentinerea a 14.800 locuri de munca.

La randul sau, Asociatia Romana a Concesionarilor Offshore din Marea Neagra avertizeaza ca obligatia de a tranzactiona intr-o maniera prestabilita, exclusiv pe platforma OPCOM de tranzactionare de gaze naturale, constituie o politica restrictiva din punct de vedere comercial si introduce un regim discriminatoriu intre regulile de comercializare a gazelor naturale pentru productia interna si regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, intrucat producatorii straini vor avea dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din Romania, in vreme ce producatorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie sa incheie asemenea contracte.

„Mai mult, proiectele de dezvoltare de resurse de gaze naturale care implica angajamente financiare initiale semnificative se bazeaza si pe posibilitatea de a incheia contracte de vanzare bilaterale, pe termen lung. Astfel de contracte sunt incheiate inainte de a se efectua investitia de dezvoltare si angajeaza, deseori, producatorii sa furnizeze gaze naturale catre cumparator(i) la momentul inceperii productiei. Acest tip de contracte nu pot fi tranzactionate prin platforme centralizate. In concluzie, Asociatia considera ca interventiile administrative, precum obligatia de a tranzactiona intr-o maniera prescrisa doar pe platforme centralizate, vor avea consecinte neintentionate si daunatoare pentru potentialele investitii noi in offshore-ul Marii Negre”, transmite Asociatia.

In plus, aceasta se asteapta ca extinderea obligatiei existente de a tranzactiona pe o piata centrala sa fie in continuare o masura ineficienta pentru a raspunde obiectivelor stabilite, si anume obtinerea unei mai mari eficiente economice si a transparentei preturilor pe piata gazelor naturale. „In mod specific pentru piata gazelor naturale, este necesara crearea unui punct virtual de tranzactionare, care sa ofere produse comercializabile adecvate, pentru a dezvolta in continuare lichiditatea pietei si pentru imbunatatirea interconexiunilor transfrontaliere intre centrele regionale, precum si pentru a creste numarul potentialilor cumparatori si vanzatori din Romania. Astfel, va fi facilitata dezvoltarea concurentei si a pietei, precum si cresterea diversitatii de aprovizionare. In acest fel se va reduce dependenta de furnizorii individuali”, spune Asociatia.

Raportul Comisiei de Industrii a fost in doua randuri retrimis catre comisie spre refacere de catre liderii grupurilor parlamentare. Schimbarile pregatite in domeniu au fost anuntate in premiera de Profit.ro, cu mult inainte pe Insider, si au generat critici din partea tuturor institutiilor. Impotriva instituirii unui monopol al OPCOM pe aceasta piata s-au pronuntat toti actori implicati, de la Comisia Europeana sau Ministerul Economiei la ROPEPCA sau Consiliul Concurentei. Ultima oara, pe 27 iunie, pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor s-a aflat proiectul de lege de adoptare a OUG 64, impreuna cu controversatul raport adoptat de Comisia de Industrii in urma cu o saptamana, care modifica substantial OUG, insa nu a mai fost discutat, sefii grupurilor parlamentare anuntand ca au decis, in unanimitate, retrimiterea la comisii. Raportul mai fusese adoptat o data, in aceeasi forma, pe 17 mai, insa, in urma presiunilor presei, companiilor, Guvernului, dar si ale Directiei Generale pentru Energie a Comisiei Europene, care i-a si trimis o scrisoare in acest sens lui Iulian Iancu, comisia a decis sa nu mai redacteze raportul si sa-l voteze din nou dupa ce va avea o intalnire cu oficiali ai CE pe tema elaborarii viitoarelor Coduri de Retea. Interesant este ca, pe 17 mai, fusesera inregistrate 2 voturi impotriva, cu unul mai mult ca in sedinta din iunie, si doua abtineri. Administratiile locale ar putea concesiona direct serviciul public de distributie a gazelor naturale Noul raport nu numai ca nu inlatura monopolul OPCOM si obligativitatea tranzactionarii intregii productii pe pietele centralizate operate de OPCOM, dar mai adauga si alte amendamente. Cel mai important vizeaza transferul de la ministerul energiei la autoritatile autoritatile locale responsabilitatea contractarii serviciului de transport si a celui de distributie.

“Pe raza unitatilor administrativ teritoriale isi exercita prerogativele autoritatile administratiei publice locale, prin prisma principiului autonomiei locale. Astfel, in considerarea faptului ca autoritatile administratiei publice locale au dreptul si capacitatea efectiva de a solutiona si gestiona in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, «treburile publice», in conditiile legii, este firesc ca acestea sa detina calitatea de autoritate contractanta in incheierea contractelor de concesiune a serviciului public de distributie a gazelor naturale. Dispozitiile in cauza conduc la debirocratizarea si simplificarea procedurilor de atribuire prin concesiune a serviciului de distributie a gazelor naturale”, se motiveaza in raport.

Astfel, cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune a serviciului public de distributie a gazelor naturale, procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum si continutul-cadru al caietului de sarcini ar urma sa elaborate de autoritatea contractanta (autoritatile locale), in conformitate cu prevederile legii, si “se aproba prin hotarare a autoritatilor administratiei publice locale, cu avizul ministerului de resort si ANRE”.

 

Sursa: profit.ro

STIRI INTERNATIONALE

Argentina announces...

Argentina’s state-controlled energy company YPF and Malaysia’s Petronas are forming a joint venture to invest USD2.3 billion over the next four...

US: Marathon Oil...

Marathon Oil has announced encouraging early production results at an important four-well Middle Bakken pad in the Company's Ajax area of the...

UK: Cuadrilla halts...

The Oil & Gas Authority (OGA) reports that hydraulic fracturing operations at Cuadrilla's Preston New Road site are currently paused following a...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS