Vocea întregului sector de
upstream din România

Raportul EPA despre efectele fracturării hidraulice asupra resurselor de apă potabilă: Concluzii și perspective

După cinci ani de cercetări și multe milioane de dolari cheltuite, EPA a publicat pe 4 iunie 2015 un raport fundamental intitulat „Evaluarea efectelor potențiale ale fracturării hidraulice pentru petrol și gaze asupra resurselor de apă potabilă”[1]. Statistica raportului este impresionantă: 998 pagini, 29 autori, 17 colaboratori, 35 referenți externi, peste 3.700 de rapoarte, studii și surse de date publicate anterior, inclusiv articole publicate în reviste de știință și inginerie; și rapoarte provenind de la guvernele federal si de stat, organizații neguvernamentale și operatori industriali.

Raportul EPA estimează că între 100.000 și 120.000 de noi sonde au fost forate și fracturate hidraulic în perioada 2011-2014, iar fracturarea a avut loc în cel puțin 25 de state americane între 1990 și 2013. De asemenea, autorii raportului au găsit că, din 2000 până în 2013, aproximativ 9,4 milioane de oameni (jumătate din populația României!!!) au locuit la o distanță mai mică de 1,6 km (1 milă) de un foraj fracturat. În aceeași perioadă, circa 6.800 de surse de apă potabilă din sistemele publice de apă au fost localizate la o distanță mai mică de 1,6 km de un foraj fracturat. Aceste surse au oferit apă potabilă pentru mai mult de 8,6 milioane de persoane în 2013.

Concluzia principală a raportului este fără echivoc:

Nu am găsit dovezi că procesul de fracturare hidraulică a condus la efecte larg răspândite, sistemice, asupra resurselor de apă potabilă din Statele Unite.

Alte concluzii:

Studiind cele peste 100.000 de sonde fracturate hidraulic, EPA a identificat 151 scurgeri de fluide la suprafață. Dintre acestea, 13 au ajuns în apele de suprafață, iar 97 au intrat sol. Nici o scurgere de fluid de fracturare nu a atins apa subterană.

O a doua posibilă sursă de contaminare a apei potabile o reprezinta forajele prost construite și gestionarea necorespunzătoare a apelor uzate. Iarăși, din cele peste 100.000 de foraje studiate, numai 3 cazuri (Killdeer, Dakota de Nord; Bainbridge, Ohio; și Mamm Creek, Colorado) au fost identificate și prezentate în raportul EPA.

Raportul mai subliniază că lipsa datelor pre- și post-fracturare hidraulică ar putea explica numărul insignifiant de contaminări.

Aceste concluzii au avut un mare ecou în mass-media americană și internațională (în România, primul articol publicat, pe 5 iunie 2015, a fost „Fracturarea hidraulică NU a contaminat apa potabilă!”). Prezint mai jos ecouri din principalele mass-media după publicarea raportului EPA [2]:

Bineînțeles, fracktiviștii americani și din alte țări au căutat să răstălmăcească concluziile raportului EPA, pedalând pe găselnița că EPA n-a spus clar că fracturarea hidraulică este SIGURĂ, așa că noi continuăm să protestăm contra.

Niciodată, nicăieri în lume, un guvern nu își va asuma răspunderea să declare, negru pe alb, că folosirea unei tehnologii oarecare este absolut sigură. Sau, dacă vreți o analogie, că utilizarea unui medicament nu are niciun efect secundar. Pentru că, dacă ar face-o, un singur accident întâmplat va declanșa un lung și costisitor proces în care guvernul va fi în postura de pârât.

Continuând analogia dintre tehnologia fracturării hidraulice și industria farmaceutică: dacă se folosesc cele mai bune practici din industrie, iar inspectorii de mediu își fac corect datoria, riscurile poluării apei potabile prin fracturare hidraulică tind către zero. Pe de altă parte, FDA (Food and Drug Administration) aprobă folosirea medicamentelor după ce firmele farmaceutice publică efectele secundare ale respectivelor medicamente. Dacă ne vom lua numai după lista de efecte secundare – de regulă, mult mai lungă decît a efectelor benefice – ar trebui să nu mai folosim nicio o medicație. Este aceasta o soluție? Eu cred că nu.

Reprezentantul EPA, Tom Burke, administrator asistent adjunct al Oficiului EPA de Cercetare si Dezvoltare, a declarat în cadrul unei conferințe de presă:

Nu este o chestiune de sigur sau nesigur. Problema pentru EPA este “cum putem reduce cel mai bine vulnerabilitățile, astfel încât să putem proteja cel mai bine apele noastre și resursele noastre de apă

Dacă vom aștepta ca o tehnologie să fie 100% sigură înainte de introducerea ei pe scară largă, atunci vom aștepta mult și bine. Nu mai semănăm 100.000 plante de mălai pentru că s-ar putea să apară 3 vrăbii și să ne producă pagube!…

Un scurt comentariu și pentru acei cititori care se declară suporterii energiilor regenerabile, în dauna energiilor bazate pe folosirea combustibililor fosili:

Am scris de mai multe ori că petrolul și gazele naturale sunt/ar trebuie să fie considerate surse energetice de tranziție. Ele trebuie să asigure fără întrerupere sau fluctuații nivelurile de consum energetic al miliardelor de oameni care locuiesc pe planeta Pământ în secolul al XXI-lea până când energia solară, eoliană, geotermală, de biomasă ș.a. vor îndeplini toate cele patru condiții esențiale pe care le oferă energia produsă de combustibilii fosili:

  1. Este ieftină;
  2. Este sigură;
  3. Este abundentă;
  4. Este scalabilă.

Sunt conștient că în prezent cercetătorii fac eforturi considerabile pentru a înzestra energiile regenerabile cu cele patru calități și sunt convins că viitorul le va aparține. Cât de departe este acest viitor? Întrebarea rămâne deschisă. În nici un caz însă, nu agreez ideea de a interzice/limita un combustibil fosil doar de dragul unui concept ecologic al cărui timp nu a venit încă (vezi cele patru condiții de mai sus).

Care sunt perspectivele fracturării hidraulice în SUA ca urmare a publicării raportului EPA?

Mai multe licențe de explorare/exploatare

De la bun început, trebuie subliniat că acum guvernul federal, recte administrația Obama, are un document oficial pe baza căruia poate lua decizii în viitor. Bureau of Land Management (o agenție din Departament of Interior) este răspunzător pentru acordarea licențelor de explorare și exploatare pe terenurile federale și tribale. Noile licențe anuale de exploatare a petrolului și gazelor pe terenurile federale au scăzut de la peste 9.000 în 1988 la 1.100 anul trecut. Acum însă, decizia EPA va permite eliberarea a milioane de hectare, niciodată dezvoltate, pentru a propulsa noua etapă a fracturării hidraulice din SUA.

Scăderea prețului gazelor naturale

Dacă fracturarea hidraulică a scăzut prețul petrolului numai începând de anul trecut, aceeași tehnologie, combinată cu forajul orizontal dirijat, este responsabilă pentru scăderea prețului gazului natural cu 80%, din anul 2000 încoace.

La Henry Hub, prețul mediu al gazului american este de $2,59 pentru 28 metri cubi (1,000 cubic feet). În Europa, aceeași cantitate de gaz se vinde cu $9,50, în China cu $10,25, iar în Japonia, cu $14. Întrucât gazul natural este sursa de energie principală pentru industrie, succesul industriei manufacturiere americane se leagă direct de gazul natural ieftin, care devine tot mai ieftin pe zi ce trece.

Raportul EPA reprezintă o schimbare politică fără precedent pentru o administrație democrată, pentru că ecologiștii, care se opun metodei de extragere a gazului metan din formațiuni argiloase, au argumentat multă vreme efectele negative ale emisiilor de metan asupra climei globale, precum și presupusele efecte otrăvitoare asupra resurselor de apă potabilă. Dar se pare că acea comoară economică îngropată în argilele Marcellus și Utica, în care sunt depozitate circa 30,000 miliarde metri cubi de gaz, a repurtat victoria astăzi.

În aceeași zi în care EPA a publicat raportul, U.S. Energy Information Administration (EIA) a publicat raportul inventarului săptămânal, care prezintă cantitățile de gaze stocate până pe 29 mai.

Stocul de gaze a crescut uluitor cu 3,7 miliarde metri cubi pe săptămână, ajungând la un total de peste 63 miliarde metri cubi. Inventarul stocat de gaz este în prezent mai mare cu 50,7% față de anul trecut. [3]

Statele Unite ale Americii sunt #1 în lume în producția de petrol și gaze

Datorită triumfului fracturării hidraulice a argilelor gazeifere și petrolifere, SUA au depășit în 2014 producția de petrol a Arabiei Saudite și producția de petrol și gaze a Rusiei. [4]

Anul trecut, Statele Unite au înregistrat cea mai mare creștere din lume a producției de petrol, producând 1,6 milioane barili/zi, și devenind astfel prima țară a cărei producție a crescut cu cel puțin 1 milion barili/zi pentru 3 ani consecutivi.

Emergența Statelor Unite pe piețele mondiale drept cel mai mare producător de petrol și gaze a avut consecințe greu de imaginat până nu de mult, determinând schimbări majore în prețul petrolului, preluând rolul de swing producer de la OPEC și schimbând prioritățile politice ale SUA (pentru detalii, vezi Deflația petrolului. Cauze și consecințe, Noua matematică a petrolului. Cum se rezolvă ecuația preț-cerere-ofertă, Revoluția fracturării hidraulice din Statele Unite: Cum a fost posibilă? Când se va termina? Va putea fi exportată în alte țări?, O idee al cărei timp a venit… Va introduce petrolul o nouă ordine mondială?)

Pe 12 iunie 2015, Harvard Business School și The Boston Consulting Group au publicat un raport intitulat America’s Unconventional Energy Opportunity: A Win-Win Plan for the Economy, the Environment, and a Lower-Carbon, Cleaner-Energy Future. Potrivit raportului, resursele Statelor Unite de gaze și petrol neconvenționale reprezintă cea mai mare oportunitate a generației actuale de a schimba traiectoria economică și energetică a țării. Beneficiile economice pot fi obținute în timp ce se minimalizează riscurile ecologice ale fracturării hidraulice și ale gazelor cu efect de seră. Dar, notează cercetătorii, „dezbateri neproductive, dezbinătoare și adesea dezinformate despre strategia noastră energetică” amenință scopurile economice.

Până în prezent, cea mare parte a atenției acordate hidrocarburilor neconvenționale s-a focalizat pe partea de upstream (prospecțiune, explorare și exploatare). „Prin politici corespunzătoare și acțiuni apropriate din partea industriei și a altor acționari, această oportunitate economică se poate răspândi mai departe în industriile downstream, precum petrochimia și industriile mari consumatoare de energie și, pe un plan mai general, în întreaga economie”, au mai scris autorii raportului.

O parte din beneficiile economice estimate pentru următorii 15 ani:

  • Hidrocarburile neconvenționale ar putea suporta 3,8 milioane de joburi cu salarii duble față de media națională – jumătate dintre acestea vor fi accesibile lucrătorilor cu pregătire medie.
  • Vor produce economii medii anuale ale energiei în valoare de $1.070 per familie, datorită prețului scăzut al gazelor. În 2014, suma economisită a fost de $800.
  • Vor contribui aproape $600 miliarde anual la PIB și $160 miliarde în taxe federale pe venitul numai din activitățile de producție, având efecte propagate în industriile mari consumatoare de energie, precum masele plastice, petrochimia, metalurgia și industria grea.

Statele Unite vor avea o altă „musculatură” în relațiile internaționale

Scăderea prețului petrolului în ultimul an și a gazului natural în ultimii ani au făcut ca producătorii americani de hidrocarburi neconvenționale să confere Statelor Unite o competitivitate globală și oportunități energetice semnificative la nivel geopolitic. Să nu uităm că, de câte ori prețul petrolului scade, dolarul american se întărește în raport cu aproape toate monezile naționale.

La începutul lunii iunie, sub-Comitetul pentru Comerț și Energie al Camerei Deputaților din Congresul SUA a ascultat prezentările unor experți, care au cerut legislatorilor să ridice interdicția de a exporta țiței brut și să aprobe exportul de gaz natural lichefiat (GNL) și pentru țările care nu au acord comercial preferențial cu SUA.

Noua abundență de energie din SUA deschide oportunități de leadership. Aceasta pentru nu este vorba doar de energie în sine, ci despre politica externă, de apărare și finanțe.
Oportunitățile de a exporta mai mult petrol și gaze dă politicii externe americane mai multă flexibilitate și opțiuni noi. „Situația volatilă și tensionată din Ucraina demonstrează în termeni foarte duri că avem nevoie să construim conducta Keystone XL, să accelerăm puternic autorizarea și construirea de noi facilități de export GNL, să lucrăm îndeaproape cu națiunile importatoare și să grăbim construirea de conducte și stații de compresoare,” a declarat unul din experții audiați de sub-Comitet.

Ca un ecou la discuțiile din Congres, ambasadorul Lituaniei la Washington, Zygimantas Pavilionis a declarat pe 11 iunie: [5]

Legislatorii SUA trebuie să acționeze mult mai energic pentru a exporta mai mult petrol și gaze în țările europene, astfel ca acestea să-și poată reduce dependența lor de oferta Rusiei. Avem nevoie de GNL din America acum. Nu putem aștepta încă 10 ani…

Întreaga regiune baltică suferă din cauza dependenței rusește, împreună cu alte națiuni din fosta Uniune Sovietică și din estul Europei…Aș vrea să avem un furnizor mare, puternic și sigur. Aceasta este oportunitatea Statelor Unite. Aceasta este vremea voastră…

Europa și SUA trebuie să dezvolte o strategie energetică trans-atlantică. Dacă voi nu folosiți această uriașă resursă americană dincolo de granițele țării voastre pentru a crea mai multe piețe transparente, Putin și Rusia vor continua cu corupția și constrângerile lor.

Se întâmpla lucruri urâte de-a lungul granițelor noastre. A venit timpul să le îndepărtăm.

 

Fracturarea hidraulică extinde rezervele și crește producția de petrol și gaze

Un nou raport, publicat recent de Ernest & Young Global Limited, prezintă rezultatele activităților de explorare și exploatare a primelor 50 de companii de petrol și gaze din SUA în perioada 2020 – 2014. Raportul s-a bazat pe estimările rezervelor de petrol și gaze de la sfârșitul anului 2014 și, per total, a găsit că, în ciuda scăderii prețurilor, companiile au continuat să se dezvolte și să crească rezervele de petrol și gaze ale Statelor Unite.

Citez din raport:

  • Cheltuielile capitale totale au crescut cu 16% în 2014, ajungând la $200,2 miliarde.
  • Rezervele de țiței la sfârșitul anului 2014 erau de 27,2 miliarde barili, reprezentând o creștere de 8% față de 2013 și de peste 50% față de 2010.
  • Producția de petrol în 2014 a fost de 2,1 miliarde barili, iar în 2013 de 1,8 miliarde barili, reprezentând o creștere de circa 17%. Rate de înlocuire a producției de petrol a fost de 201%, excluzând cumpărările și vânzările.
  • Rezervele de gaze naturale la sfârșitul anului 2014 au crescut cu 7% față de anul precedent, ajungând la 5402.8 miliarde metri cubi Rata de înlocuire a producției de gaz a fost de 218%, excluzând cumpărările și vânzările.

Datorită dezvoltărilor care au avut și au loc în tehnologia fracturării hidraulice, companiile de petrol și gaze au putut să-și extindă rezervele și să crească producția an după an. Din această cauză, Statele Unite au devenit tot mai puțin dependente de importurile de gaz, acestea scăzând la nivele record, nemaiatinse în ultimii 28 de ani. Întrucât tehnologia și inovațiile continuă să propulseze industria extractivă, producția domestică de petrol și gaze, precum și vastele beneficii economice aduse comunităților de-a lungul țării, vor continua decenii la rând.

Interzicerea fracturării hidraulice în statul New York nu se justifică

O dată cu publicarea raportului EPA, decizia Guvernatorului Andrew Cuomo de a interzice fracturarea hidraulică în statul New York a intrat din nou în colimatorul criticii. Reamintesc celor interesați că am publicat „la cald” două articole despre această nefastă decizie: De ce a fost interzisă fracturarea hidraulică în statul New York?; Alo, New York: California NU a interzis fracturarea hidraulică. Se aude?.

În editorialul publicat în ziua apariției raportului EPA, influentul ziar Wall Street Journal a scris:

Interzicerea fracturării hidraulice de către Andrew Cuomo este expusă ca o fraudă. Pentru că, chiar Agenția de Protecția Mediului acceptă acum că fracturarea hidraulică este sigură, ceea ce nu va fi o surpriză pentru nimeni dintre cei familiarizați cu realitatea forajului pentru petrolul și gazele neconvenționale din SUA. Atunci când nimeni altcineva decât EPA spune asta, înseamnă că opoziția politică nu mai are un caz de discutat. [6]

În același ziar, pe 8 aprilie 2015, fostul primar al New York-ului, Michael Bloomberg, a criticat și el interzicerea fracturării hidraulice în statul cu același nume. Lăudând beneficiile gazului natural, care depășesc hazardurile presupuse a fi înlăturate prin interzicerea fracturării hidraulice, dl. Bloomberg a spus:

Este o politică greșită… Să păstrezi termocentralele pe cărbune în nordul statului și să nu fracturezi, nu are nici un sens…Eu aș fi fracturat fără ezitare. [7]

Decizia Gov. Cuomo din luna decembrie 2014 s-a bazat pe un raport prezentat de șeful interimar al Departamentului de Sănătate (DOH) al statului New York. Am discutat, în articolul meu din 14 ianuarie, șase motive pentru care acel raport este extra-științific, adică aflat dincolo de rigoarea și obiectivitatea cerute unui adevarat studiu.

De la început, mi s-a părut foarte straniu că raportul DOH se baza pe articole, rapoarte și alte documente despre fracturarea hidraulică executată în 25 de state americane în afara statului New York. Dacă toate acele articole, rapoarte etc. erau disponibile public, de ce guvernatorii (mulți democrați, ca Gov. Cuomo) din California, Texas, Pennsylvania, Colorado, Ohio, Oklahoma, New Mexico, Arkansas, Louisiana, West Virginia ș.a., NU au interzis fracturarea hidraulică în statele lor? Sunt ei cumva mai puțin responsabili față de cetățenii lor decât Gov. Cuomo ?!? Nu cred. Cred însă că au existat alte motive, descrise în continuare.

Relativ recent, au fost date la iveală detalii despre modul cum a fost scris raportul DOH. Este vorba de includerea unor rapoarte negative, care au fost finanțate și produse aproape în întregime de grupuri profesionale de opozanți. Mai mult, aceleași fundații, care au finanțat cercetările respective, au avut puternice legături financiare cu câteva organizații mass-media, prin care s-au promovat acele rapoarte negative. S-au adăugat și grupurile de campanii de tip „Interziceți fracturarea”, care, la rândul lor, au folosit acele cercetări pentru a face lobby și a influența administrația Cuomo.

Fără să intru în detalii (deocamdată) semnalez doar numele acelor organizații finanțatoare: Health and Environmental Funders Network (HEFN) – condusă de Park Foundation, și Sustainable Markets Foundation (SMF). Doar un exemplu:

În timpul unei conferințe de presă, șeful interimar al DOH, Howard Zucker, a prezentat camerelor de televiziune un așa-zis articol intitulat „Concentrațiile componenților volatili din aer în apropierea unei zone de producție de petrol și gaze: Un studiu exploratoriu dintr-o comunitate”. Utilizând probe de aer prelevate de grupul ecologist Global Community Monitor (GCM), articolul pretinde că o poluare „potențial periculoasă” a aerului „este frecvent întâlnită lângă sondele de petrol și gaze”.

Dar același Howard Zucker a omis să menționeze că șase dintre autorii articolului aveau legături cu grupurile fracktiviste. Toți cei trei referenți externi au omis, de asemenea, să declare opoziția lor personală față de fracturarea hidraulică, violând astfel codurile larg acceptate ale unui demers profesional onest. Unul dintre referenți (Sandra Steingraber) era co-fondatoarea organizației New York-ezii Împotriva Fracturării.

Legăturile financiare ale HEFN și SMF cu grupul GCM depășesc $3,7 milioane. Legăturile cu organizațiile mass-media, care au promovat articolul cu pricina – InsideClimate News, Grist și National Public Radio – depășesc $2,2 milioane. De această cercetare și promovarea mass-media au beneficiat organizații care au primit peste $16 milioane de la HEFN și SMF ca să construiască un caz politic pentru interzicerea fracturării hidraulice în New York.

Există apoi argumentele economice, pe lângă cele de moralitate, pe care Gov. Cuomo ar trebui să le considere.

New York-ul nu este un producător de gaz natural. Puțina sa producție asigură nevoile de consum doar pentru 6 zile. Dar la nivel național, statul New York consumă 5% din gazul Statelor Unite și produce 0% gaz. Situația devine tot mai penibilă: New York-ul, al 4-lea mare stat, cu 19,7 milioane de oameni, se bazează tot mai mult pe folosirea gazului metan ca principală sursă energetică pentru economia sa, care, cu cele $1.500 miliarde, ocupă locul 3 în națiune.

New York-ul consumă 381 miliarde kWh/an produși din gaze naturale și 180 miliarde kWh/an din petrol. Pentru comparație, energiile eoliană și solară produc doar 11,7 miliarde kWh/an. Estimările făcute de geologi pentru argila Marcellus (argila Utica este o altă sursă importantă) indică o cantitate gaz recuperabil cuprinsă între 2.100 – 2.800 miliarde metri cubi.

Începând din 2008, facturile pentru gazul metan din argila Marcellus din Pennsylvania au crescut de la 6,3 miliarde metri cubi la circa 33,6 miliarde metri cubi. Așadar, se pare că multor new york-ezi le place să consume gaz obținut prin fracturare…atâta timp cât este produs în altă parte!…

Tot considerente economice au stat și la baza mișcării de secesiune a 15 orașe de la granița cu Pennsylvania (detalii, aici: Există viață după Chevron? Da, dar Don’t frack my mother !)

Guvernatorul Cuomo are acum de luat o hotărâre, plecând de la cât de „obiectiv științific” a fost studiul servit lui de DOH, și cât de important este gazul natural în economia statului New York.

Despre alte consecințe, implicații și perspective ale raportului EPA, cu un alt prilej.

Călătoria continuă!…

P.S. Dacă tot avem un ministru demisionat din cauza a două cuvinte prost folosite, să urmărim cum vorbește doamna Sandra Steinbrager, fostă profesoară la Cornell, co-fondatoare a organizației New Yorke-ezii Contra Fracturării și o darling a fracktiviștilor din România.

Într-un discurs rostit la University of Pittsburg pe 6 aprilie 2015, doamna profesoară a spus că joburile create de fracturarea hidraulică sunt în proporție de 95% pentru bărbați, iar „Joburile pentru femei sunt cele de servitoare în hoteluri și prostituate”.

Sursa: „Who Were the Top “Science” Advisors Behind New York’s Fracking Ban?

(Începând de la minutul 1.08)


[1] U.S. EPA. Assessment of the Potential Impacts of Hydraulic Fracturing for Oil and Gas on Drinking Water Resources (External Review Draft). U.S. Environmental Protection Agency, Washington, DC, EPA/600/R-15/047, 2015, http://www2.epa.gov/hfstudy

[2] http://energyindepth.org/wp-content/uploads/2015/06/Anti-Fracking-Activists-Have-a-Bad-Day-in-the-Press-for-Once-3.pdf

[3] U.S. Natural Gas Price Collapsing after EPA Says Fracking Safe, 9 iunie 2015

[4] Statistical Review of World Energy 2015, 10 iunie 2015, http://www.bp.com/en/global/corporate/about-bp/energy-economics/statistical-review-of-world-energy.html

[5] Lithuanian ambassador urges US to move faster on energy exports, Oil and Gas Journal, 11 iunie 2015, http://www.ogj.com/articles/2015/06/lithuanian-ambassador-urges-us-to-move-faster-on-energy-exports.html?cmpid=EnlDailyJune112015&eid=288143189&bid=1095032

[6] The EPA Fracking Miracle Andrew Cuomo’s ban on drilling is exposed as a fraud, The Wall Street Journal, 4 iunie 2015, http://www.wsj.com/articles/the-epa-fracking-miracle-1433460321

[7] Bloomberg Criticizes New York Fracking Ban Former NYC mayor says benefits of controversial technique outweigh hazards that regulation could allay, The Wall Street Journal, 8 aprilie 2015, http://www.wsj.com/articles/bloomberg-criticizes-new-york-fracking-ban-1428520873

Articol publicat pe CONTRIBUTORS si republicat cu permisiunea autorului. 

Constantin Crânganu este profesor de geofizică și geologia petrolului la Graduate Center și Brooklyn College, The City University of New York. Între 1980 și 1993 a fost asistent și lector la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de geografie-geologie. În 1993 a fost declarat câștigătorul primului concurs național din România post-comunistă pentru prestigioasa bursă Fulbright oferită de Congresul SUA. În calitate de Fulbright Visiting Scientist la University of Oklahoma el a efectuat cercetări fundamentale și aplicative despre zăcămintele de petrol și gaze, suprapresiunile din bazinele sedimentare, fluxul termic și căldura radioactivă din crusta terestră, identificarea stratelor cu conținut de gaze în gaura de sondă, exploatarea printr-o metodă personală a zăcămintelor neconvenționale de hidrați gazoși etc. După mutarea în 2001 la City University of New York, profesorul Crânganu a început o nouă direcție de cercetare: implementarea metodelor de inteligență artificială în studiile de petrol și gaze. Pentru activitatea sa în acest domeniu de pionierat a fost nominalizat la ENI Awards 2012 și a primit o ofertă din partea editurii Springer de a publica o carte reprezentativa pentru acest domeniu cutting-edge.

Cartea, intitulata „Artificial Intelligent Approaches in Petroleum Geosciences”, a aparut în 2015.

STIRI INTERNATIONALE

Norway: Equinor...

The Norwegian Petroleum Directorate has granted Equinor a drilling permit for well 36/1-3 in production licence PL 885. The well will be drilled...

Angola: Eni announces...

Eni has started production from the Vandumbu field in Block 15/06 through the West Hub N’Goma FPSO. First oil from the Vandumbu field was achieved...

Canada-Nova Scotia...

The Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Board (CNSOPB) has issued Call for Bids NS18-3, which includes two industry-nominated parcels. The Call...
STIRI LOCALE

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...

România a înregistrat...

Produsul Intern Brut a crescut cu 0,2% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană în...
COTATII OIL & GAS