Vocea întregului sector de
upstream din România

Senatorul Cotescu, interesat de modificarea calculului redeventei pentru petrolul extras.

Senatorul  PNL  de  Valcea,  Adranel  Cotescu,  a  interpelat-o  pe  doamna  Anca  Dana  Dragu, ministrul  Finantelor  Publice,  cu  privire  la  modificarea calculului  redeventei  pentru  petrolul extras.

Adranel Cotescu este interesat sa afle daca ministrul Finantelor va efectua un studiu de cost cu privire la impactul modificarii tipului si nivelului de taxare al petrolului extras, pentru ambele parti ale procesului, respectiv daca se are in vedere impunerea unui nou sistem de impozitare si redevente in domeniul petrolier care sa fie aplicat pentru viitoarele acorduri petroliere,  astfel  incat  nivelul  redeventelor  sa  ajunga  la  media europeana.  

„Statul  roman incaseaza printre cele mai mici redevente din lume din extractia de petrol. Teoretic, redeventa este intre 3,5% si 13,5% in functie de tipul zacamantului, ceea ce este, din start, un interval destul de scazut. Nivelul redeventelor ramane neschimbat, iar capitolul din vechea lege va fi transpus integral in legea noua. Acesta este unul dintre cele mai reduse niveluri din lume, cu exceptia celor din Australia sau Marea Britanie, unde nu exista redevente, ci doar impozitare progresiva a profiturilor, de pana la 50%.

De asemenea, multe tari folosesc un model de participare  a  statului  la  profit,  care  poate  ajunge  la  85%,  sau  de  operare  exclusiva  prin intermediul  unui  fond  suveran.  Dintre  tarile  care  folosesc  sistemul  redeventelor,  in  josul clasamentului se mai afla Brazilia, care incaseaza 12 dolari pe baril, adica de trei ori mai mult decat Romania. In combinatie cu impozitul pe profit de doar 16%, ele fac din Romania una dintre tarile de unde este cel mai convenabil sa extragi petrol.

La nivel international s-au impus patru tipuri mai importante de taxare a petrolului extras. Modul de taxare cel mai convenabil pentru statul roman este participarea statului la impartirea rezultatelor. Poate fi vorba de livrarea catre stat a unei parti din petrolul extras sau de compensarea acestuia in bani. O alta varianta, intalnita in Orientul Mijlociu, China sau Algeria, este exploatarea zacamintelor de petrol fie de catre companii detinute de stat, fie in parteneriat cu acestea. O dublare a redeventei, pana la un nivel asemanator celor din alte tari, ar scadea cu aproximativ un leu pe litru pretul carburantilor.

Legea nr. 555/2004 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului Petrom – S.A. Bucuresti prevede la art. 10 alin. (2) ca Pana la data de 31 decembrie 2014, cu exceptia cerintelor contrare ale legilor sau reglementarilor general aplicabile in Uniunea Europeana, care devin aplicabile Romaniei, regimul de impozitare aplicabil activitatilor de explorare si productie ale societatii (n.n. Petrom) si filialelor sale nu va deveni, indiferent sub ce forma, mai oneros pentru societate, inclusiv prin majorarea ratelor impozitelor aplicabile ori prin introducerea de noi impozite cu privire la explorare si productie.

In principiu, aceste prevederi trebuie intelese in sensul unei garantii legale, nicidecum a mentinerii nivelului redeventelor pana la un termen limita dupa care acesta a “expirat” si trebuie, vrand-nevrand, modificat. Desi este preferabil sa fie respectata stabilitatea contractuala, in cazul in care totusi au fost adoptate impozite pe sectorul upstream care afecteaza nefavorabil titularii de concesiuni petroliere, este necesara implementarea unor solutii contractuale care sa restabileasca echilibrul financiar al concesiunii  pentru  ambele  parti.  Impunerea  unui  regim  fiscal  drastic  pentru  concesiunile existente duce la consecinte negative asupra tarii respective pe termen mediu si lung, intrucat se diminueaza investitiile si pot aparea litigii cu operatorii afectati.

De aceea, statul roman va trebui sa reconsidere sistemul de impozitare si redevente aplicabile sectorului petrolier tinand cont de propria legislatie privind stabilitatea in contractele de concesiune petroliera si tratatele bilaterale de protejare a investitiilor, in corelatie cu un nivel de taxare cat mai convenabil pentru acesta”, arata senatorul Cotescu in interpelarea sa.

Sursa: Vocea Valcii.

STIRI INTERNATIONALE

Argentina announces...

Argentina’s state-controlled energy company YPF and Malaysia’s Petronas are forming a joint venture to invest USD2.3 billion over the next four...

US: Marathon Oil...

Marathon Oil has announced encouraging early production results at an important four-well Middle Bakken pad in the Company's Ajax area of the...

UK: Cuadrilla halts...

The Oil & Gas Authority (OGA) reports that hydraulic fracturing operations at Cuadrilla's Preston New Road site are currently paused following a...
STIRI LOCALE

Am lansat numărul 21...

Numărul 21 al revistei energynomics.ro Magazine s-a lansat miercuri, 5 decembrie, în cadrul...

ANRE: Profit de 10%...

Companiile care dețin și operează depozite de înmagazinare a gazelor naturale în România vor fi...

Până pe 28 ian,...

Realizarea conductei de transport gaze naturale dintre Onești-Gherăești-Lețcani a fost scoasă la...
COTATII OIL & GAS